Analysis of the mathematics textbook: a study of the TDICs used and the selective attention in the learning of the sine function.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.15779

Keywords:

Textbook. Sine function. Selective Attention. Technology.

Abstract

This study aimed to analyze which technological tools for teaching the sine function and its relationship with selective attention are present in the textbook. With advances in technology and changes in society, mathematics teaching tends to change. It is currently perceived that concepts of cognitive neuroscience are more present in education, bringing different contributions to teaching and learning. This article presents the results of an analysis carried out in a textbook of the PNLD (2021) from the Ser Protagonista collection, from the new high school, in the area of ​​mathematical knowledge and its technologies. This is a qualitative research and emerged from the analysis of the units and chapters of the book, highlighting selective attention as an important factor for learning from technologies. The results of the analysis show that attention is an inherent factor in the development of learning and that technology contributes positively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erinaldo Ferreira Nascimento, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Universidade Federal de Sergipe (UFS). Professor da Secretaria Estadual de Educação da Bahia (SEC-BA). Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMA-UFS).

Robson Aldrin Lima Mattos , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Universidade do Estado da Bahia (UNEB).  Professor adjunto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC)

Laerte Silva da Fonseca , Instituto Federal de Sergipe (IFS)

Instituto Federal de Sergipe (IFS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Pós-Doutorado.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Informática e Formação de professores. Brasília: Ministério da Educação, 2000.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.

CASTELLS, Manuel. A questão urbana. 3 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

COLL, César.; MONEREO, Charles. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinas com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

COSENZA, Ramon Moreira; GUERRA, Leonor Bezerra. Neurociência e educação - Como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

FONSECA, Laertes Silva. Um estudo sobre o Ensino de Funções Trigonométricas no Ensino Médio e no Ensino Superior no Brasil e França. 2015, 1v. 495p. Tese de Doutorado. Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo (SP).

GAZZANIGA, Michael; IVRY, Richard; MANGUN,George. (2006). Neurociência Cognitiva: a biologia da mente. Porto Alegre: Artmed.

HOWLAND, Jane; JONASSEN, David; MARRA, Rose. (2011). Meaningful Learning with Technology. 4. ed. Boston: Pearson. 292 p.

LÉVY, Pierre. Cibercultura, Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

LIMA, Ricardo Franco de. Compreendendo os mecanismos atencionais. Ciência e Cognição, 6, 113- 122, 2005.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MOREIRA, Kênia Hilda. Um mapeamento das pesquisas sobre o livro didático de história na região Sudeste: 1980 a 2000. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências e Letras. UNESP‐Araraquara. São Paulo, 2006.

MYERS, David. Psicologia. 9ª ed. São Paulo: LTC, 2012.

OLIVEIRA, Maria, Marly de. (2010). Como fazer pesquisa qualitativa. Vozes.

POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2008.

PRENSKY, Marc. Digital Natives Digital Immigrants. In: PRENSKY, Marc. On the Horizon. NCB University Press, Vol. 9 No. 5, October (2001a). Disponível em: <https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf>. Acesso 27 abril 2022.

RIVERO,Thiago, Santos et al. Videogame: Seu impacto na atenção, percepção e função executivas. Revista Neuropsicologia Latinoamericana, v.1 n. 1, p. 38-52, 2012.

STERNBERG, Robert James. Psicologia Cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 2008.

STONE, Linda. Beyond Simple Multi-Tasking: continuous Partial Attention. Linda Stone, 2009. Disponível em: https://lindastone.net/2009/11/30/beyond-simple-multi-tasking-continuous-partial-attention/. Acesso em: 19 dez. 2022.

TORNAGHI, Alberto José da Costa.Tecnologias na Educação: ensinando e aprendendo com as TIC. 2. ed. – Brasília: Secretaria de Educação a Distância, 2010.

TOZONI-REIS, Marilia Freitas de Campo. Metodologia da pesquisa. 2.ed. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009. 136 p.

Published

2023-02-10

How to Cite

Nascimento, E. F., Mattos , R. A. L. ., & Fonseca , L. S. da . (2023). Analysis of the mathematics textbook: a study of the TDICs used and the selective attention in the learning of the sine function. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202303. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.15779