HagáQuê software

A pedagogical proposal to decolonize the curriculum at the José Bonifácio State Quilombola School in Macapá/AP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v8i00.16221

Keywords:

Quilombola School Education. Law 10.639/03. Curriculum decolonization. HagaQue Software.

Abstract

This article presents a pedagogical proposal for teachers of the curricular components of Arts, History, Geography, Religious Education, and Literature to contribute to the process of decolonization of their pedagogical practices through the implementation of Law 10.639/03 and Resolution 08/2012 using Digital Culture to highlight the culture of the Quilombo in the school curriculum. In this sense, we used Qualitative Research (YIN, 2016) to guide the search for initial results. It was found that educators have timid practices regarding the decolonization of the curriculum, and it usually occurs on commemorative dates, namely May 13 and November 20 (Day of Black Consciousness). It is, therefore, necessary to promote reflections on the praxis of educators, so we propose using the HagáQuê software to develop comic didactic devices (HQ) using Anti-Racist Legislation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neliane Alves de Freitas, Universidade Federal do Amapá

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED - UNIFAP). Bolsista da CAPES/FAPEAP.

Piedade Videira, Universidade Federal do Amapá

Graduated in Artistic Education with Qualification in Visual Arts from the Federal University of Amapá (UNIFAP). Psychopedagogue from the Faculty of Macapá (FAMA). Master, Doctor and Post-Doctorate in Brazilian Education by the Graduate Program, Stricto Sensu, of the Faculty of Education (FACED) of the Federal University of Ceará (UFC). Research Thematic Axes: Social Movements, Popular Education and School. Theoretical line: Sociopoetics, Culture and Ethnic-Racial Relations and History and Memory of Education. I am Assistant Professor II at the Federal University of Amapá (UNIFAP), assigned to the Pedagogy Course, I am also part of the Faculty of the Graduate Program in Education (PPGED-UNIFAP), of the Specialization Course in Contemporary Theater Studies (EECT -UNIFAP) and the Professional Master's Program in Inclusive Education/PROFEI (UNESP-UNIFAP). I am leader of the Group for Study, Research, Extension and Intervention in Corporeality, Arts, Culture and Education for Ethnic-Racial Relations with Emphasis on Quilombola and School Education (GEPEI) and of the Nucleus of Afro-Brazilian Studies? certified by CNPq. I work in the areas of: Art/Education; Education, Culture and Ethnic Identity; Ethnic-Racial Relations with Emphasis in Quilombola School Education, Afro-Amazon Cultural Heritage. I am a former general coordinator and member of the body of black researchers at the Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros/NEAB-UNIFAP.

References

BEZERRA, M.de J. P. dos S. “Se eu não fizer o bem, o mal não faço!”: as práticas culturais/religiosas afroindígenas do quilombo do cria-ú e o currículo de ensino religioso da Escola Estadual Quilombola José Bonifácio. 2019. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2019.

BEZERRA, M. de J. P. dos S.; VIDEIRA, P. L.; CUSTÓDIO, E. S. O Ensino Religioso e a Escola José Bonifácio: um estudo de caso da prática pedagógica desenvolvida no Quilombo do Cria-ú no Amapá. Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, [S. l.], v. 67, 2020. DOI: 10.23925/2176-2767.2020v67p177-217.

BIM, S. A. HagáQuê: Editor de Histórias em Quadrinhos. 2001. 72 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Curso de Ciências da Computação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: MEC, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 jan. 2023.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 10 jan. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 10 jan. 2023.

BRASIL. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília, DF: MEC, SECAD, 2010.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 8, de 20 de novembro de 2012. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Brasília, DF: MEC/CNE/CEB, 21 nov. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11963-rceb008-12-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 jan. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRITO, R. M. (org.) Não sou eu, são vocês/Curiaú, Mostra Tua Cara-2021. Macapá: Ed. Cromoset, 2021.

DIAS, C. F. da S.; SIMPLICIO, C. dos S. Aplicativo Hagáquê Como Suporte Tecnológico Na Sala De Aula, Um Estudo De Caso No Processo De Leitura Em Uma Escola Estadual Do Município De Santana/AP. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 04, v. 03, n. 01, p. 05-29, jan. 2019. ISSN:2448-0959.

Entrevista 2. Macapá (Amapá), 5 julho. 2021.

Entrevista 3. Macapá (Amapá), 17 junho. 2021.

Entrevista 4. Macapá (Amapá), 9 fevereiro. 2021

Entrevista 5. Macapá (Amapá), 17 junho. 2021.

Entrevista 6. Macapá (Amapá), 5 julho. 2021.

FIGUEIRÓ, S. C. Trabalhando com o software Hagáquê. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Mídias na Educação) – Universidade Federal de Santa Maria-UFSM. Cachoeira do Sul, p.25. 2014.

GOMES, N. L. Relações Étnico-Raciais, Educação e Descolonização dos Currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, p. 98-109, 2012.

MAFRA, J. R. e S. A pesquisa sobre mídias e tecnologias em educação na Amazônia: um panorama de estudos atuais e perspectivas futuras. Revista Exitus, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e020052, 2020.

MOURA, M. da G. Festas dos quilombos. Lamberto Scipioni, fotos. _ Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2012.

MUNANGA, K. Negritude: usos e sentidos. São Paulo: Ática, 1986.

NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PETIT, S. H. Pretagogia: Pertencimento, Corpo-Dança Afroancestral e Tradição Oral. Contribuições do Legado Africano para a Implementação da Lei nº 10.639/2003. Fortaleza: EdUECE, 2015.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Quilombola Estadual José Bonifácio. Curiaú, AP, 2017.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

VERGUEIRO, W. (org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

VIDEIRA, P. L.; DO ESPIRÍTO SANTO, R. Projeto Curiaú Mostra tua Cara: Educação Quilombola no combate ao racismo na Escola Estadual José Bonifácio, localizada no Quilombo do Cria-ú em Macapá. Humanidades & Inovação, v. 4, n. 3, 2017.

VIDEIRA, P. L. Batuques, folias e ladainhas: a cultura do quilombo do Cria-ú em Macapá e sua Educação. Fortaleza: Edições UFC, 2013.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução: Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2023-10-09

How to Cite

FREITAS, N. A. de; VIDEIRA, P. HagáQuê software: A pedagogical proposal to decolonize the curriculum at the José Bonifácio State Quilombola School in Macapá/AP. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 8, n. 00, p. e023002, 2023. DOI: 10.29378/plurais.v8i00.16221. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/16221. Acesso em: 16 may. 2024.