Culture as an operator in the methodological choices in math education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.19547

Keywords:

Culture. Teaching methodology. Mathematics. Pedagogue. Teacher training.

Abstract

This paper aims to present a case study about the influences that culture exerts on the methodological choices of a pedagogue teacher when developing her practice in the primary education. For this purpose, we used the teaching practice in the primary education as a context, giving special attention to the teaching of Mathematics in the five early years. To access the methodological choices of the subject teacher of this research, we used a semi-structured interview as a source of information, from which analysis data were generated through ipsis litteris transcription and discursive analysis from the French perspective. As a result of this study, we realized that there was a presence of the cultural operator in the methodological choices made by the teacher, mainly associated with her emotions and elements of her story. In addition, emotionality was perceived as an intrinsic element of the emotion/quality of teaching/choice of method triad. The present study opened a door for us to studies related to the methodological choices of pedagogical teachers in the first years of elementary school, as well as to the understanding of the fact that culture can be an essential operator of tension in the teaching process. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Douglas Manoel Antonio De abreu pestana dos Santos, Membro da Cátedra Otavio Frias Filho de Estudos em Comunicação, Democracia e Diversidade USP/IEA

Membro da Cátedra Otavio Frias Filho de Estudos em Comunicação, Democracia e Diversidade USP/IEA. Sócio(a) da SBPC Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência.

References

AIYAR, S. Accidental India: A History of the Nation’s Passage through Crisis and Change. New Deli: Aleph Book Company, 2013.

ASTOLFI, J. P.; DEVELAY, M. A didática das ciências. 16. ed. Trad. Magda Sento Sé Fonseca. Campinas: Papirus Editora, 2012.

COURTINE, J. Metamorfoses do discurso político: derivas da fala pública. São Paulo: Claraluz, 2006.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 1996. (Trabalho original publicado em 1970).

GARCIA, W. E. Educação: visão teórica e prática pedagógica. Brasília: Liber Livro, 2012.

GIDDENS, A. A estrutura da sociedade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2017.

GOODY, J. The oriental, the ancient and the primitive systems of marriage and the family in the pre-industrial societies of Eurasia (Studies in Literacy, the Family, Culture, and the State). Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

GHIRALDELO, Claudete Moreno. Leitura, Subjetividade e Singularidade. In: Leituras: múltiplos olhares/ Regina Céçia de Carvalho Paschoal Lima (org.). Campinas, SP: Mercado das Letras; São João da Boa Vista, SP: Unifeo, 2005.

JULIO, R. J.; SILVA, G. H. G. S. Compreendendo a Formação Matemática de Futuros Pedagogos por meio de Narrativas. Bolema, v. 32, n. 62, p. 1012-1029, 2019.

KANT, I. Crítica da razão prática. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2002. MEAD, M. Sexo e temperamento. Trad. Rosa Krausz. São Paulo: Editora Perspectiva, 2000.

OLIVEIRA, G. M.; OLIVEIRA, A. T. C. C. A matemática na formação inicial de professores dos anos iniciais: reflexões a partir de uma análise de teses e dissertações defendidas entre 2005 e 2010 no Brasil. Em teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 4, n. 1, 2013. Recuperado de https://ria.ua.pt/handle/10773/9443

ORTEGA, E. M. V.; SANTOS, V. M. A relação dos alunos do curso de pedagogia com o conhecimento matemático e seu ensino: um estudo longitudinal. Revista Holos, v. 2, ano 32, p. 207-2024, 2018.

PÊCHEUX, M. Análise do discurso. Org. Eni Puccinelli Orlandi. 4. ed. Campinas: Editora Pontes, 2015.

QUIJANO, A. Ensayos en torno a la colonialidad del poder. First ed. Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2019.

SAID, E. Orientalismo: o oriente como invenção do ocidente. Trad. Rosaura Eichenberg. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 8. ed. Campinas, SP: Pontes, 2009.

SANTOS, R. F. dos. A formação do pedagogo e o ensino da matemática. 2021. 171 f. Dissertação (Programa Stricto Sensu em Educação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2021.

SANTOS, D. M. A. de A. P. Como observar a função teórica da escola com a demanda pragmática da sociedade na atualidade? Revista GESTO-Debate, v. 7, n. 01, 2023. https://doi.org/10.55028/gd.v7i01.18659

SEWELL Jr., W. H. Logics of history: social theory and social transformation. Chicago: University of Chicago Press, 2015.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1991. YIN, R. K. Case study research: design and methods. New York: Sage publications, 2015.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: ArtMed Editora, 1998.

Published

2024-04-08

How to Cite

Santos, D. M. A. D. abreu pestana dos. (2024). Culture as an operator in the methodological choices in math education. Revista Baiana De Educação Matemática, 5(1), e202406. https://doi.org/10.47207/rbem.v5i1.19547