Intervening factors in mathematics learning thought for citizen formation in the initial years of Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16239

Keywords:

Mathematics Learning. Elementary School. Learning Conditioners. Criticality and Autonomy.

Abstract

The present work investigates mathematics learning conditioners for the initial years of Basic Education, for children that do not present learning disabilities, to provide subsidies to a teaching practice oriented towards citizen formation. This study bases itself on a qualitative approach of bibliographic nature, of the state-of-the-art kind. The data were collected in CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) issues. Aligned with the citizen formation perspective, most of the works analyzed addressed themes present in the students’ lives. It was deemed that the mathematics learning conditioners, be they internal or external, reflected presumptions for citizen formation. Therefore, by learning mathematics, they learn to read the world around them better, to the point of questioning it critically, and verify if this world meets their, their peers and their surroundings’ needs, thus, being able to act for the sake of its maintenance, and, if not, for the sake of its transformation.

 

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Author Biographies

Gabriele Costa Lírio Braga, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia, Campus X. Participou de dois Projetos de Ensino durante a graduação. Também participou da Iniciação Cientifica cujo tema era Tecnologias Móveis na Cultura Digital: mobilidade, conexão e aprendizagem nas licenciaturas.

Janine Marinho Dagnoni Neiva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2002), mestrado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005) e Doutorado em Psicologia pelo programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo (2013). Tem formação em Terapia Cognitiva Instituto de Terapia Cognitiva (ITC-SP). Atualmente é concursada como Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus X, Teixeira de Freitas-BA.Tem experiênia em docência no ensino superior em outras instituições de ensino como: UFMG, Faculdade de Minas - Muriaé, Faculdade Pitágoras. Já foi coordenadora de curso de Psicologia (Faculdade de Minas - Muriaé). Atua nas seguintes áreas da psicologia: ênfase em Desenvolvimento Cognitivo, Social e da Personalidade, atuando principalmente nas áreas: clínica com adolescentes, adultos e casais e ministrando cursos, treinamento e desenvolvimento com os seguintes temas: desenvolvimento humano, intervenção familiar, acurácia empática, prevenção ao uso de drogas e promoção da saúde. Assim como coordena grupo de estudo em Educação Moral.

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Published

2023-06-03

How to Cite

Braga, G. C. L., & Neiva, J. M. D. (2023). Intervening factors in mathematics learning thought for citizen formation in the initial years of Basic Education. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202309. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16239