The modeling of the weight and height of the three Josés

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16233

Keywords:

Mathematical Modeling, Critical Mathematics Education, Development of Babies, Statistical analysis

Abstract

The present study aims to present an analysis of the development of three infants, based on their weight and length information. The research had as main foundations the ideas of the mathematical modeling and the Critical Mathematical Education. The qualitative study used the data concerning the weight and height of the first twelve months of life present in the "vaccination cards" of the three children of the first author and the data regarding weight and height indicated by the Ministry of Health. From these data, a statistical analysis was performed using Student's t-test for independent samples performed with the SPSS software (Statistical Package for Social Science) comparing the development of the babies with the data provided by the Ministry of Health. The results showed that the development of the babies occurred within of normality and that the experience of allying teaching, learning and research was very rich for the authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gislaine Sebastiana Gondim Cruz, Secretaria de Estado da Educação de Minas Geraris

Professora de Matemática da rede pública de ensino do Estado de Minas Gerais

Rogério Fernando Pires, Universidade Federal de Uberlândia

Professor Adjunto da Universidade Federal de Uberlândia

References

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

BLUM, W.; NISS, M. Mathematical Problem Solved, Modelling, applications, and links to other objects. In: BLUM, W.; NISS, M.; HUNTLEY, I. Modelling, Applications and Applied Problem Resolved. Chinchester: Ellis Horwoord Ed., 1989.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Saúde. DataSUS. Informações de Saúde. Estatísticas Vitais, 2015. Nascidos Vivos. Disponível em: <http://www2.datasus.gov.br/DATASUS/index.php?area=0205&VObj=http://tabnet.datasus.gov.br/cgi/deftohtm.exe?sinasc/cnv/nv.>. Acesso em: 25 out. 2017.

DANYLUK, O. S. Alfabetização Matemática: o cotidiano da vida escolar. 2ª ed. Caxias do Sul: Educs, 1991.

FREUDENTHAL, H. Mathematics as an education task. Dordrecht: Reidel Publishing Company, 1973.

OCDE. Brasil no PISA 2015: analises e reflexões acerca do desempenho dos estudantes brasileiros. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. São Paulo: Fundação Santallana, 2016.

ROMANI, S. A. M.; LIRA, P. I. C. Fatores determinantes do crescimento infantil. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, Recife, v. 4, n. 1, jan.-mar. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-38292004000100002>. Acesso em: 10 nov. 2017.

SKOVSMOSE, O. Towards a Philosophy of Critical Mathematics Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1994.

SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.

SKOVSMOSE, O. Prefácio. In: ARAÚJO, J. L. (Org.). Educação Matemática Crítica: reflexões e diálogos. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2007. p. 15-19.

Published

2023-03-23

How to Cite

Cruz, G. S. G., & Pires, R. F. (2023). The modeling of the weight and height of the three Josés. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202305. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16233

Issue

Section

Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo