GEOMETRY IN ELEMENTARY EDUCATION 2: from National Curriculum Parameters to the Common National Curriculum Base

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16152

Keywords:

PCN. BNCC. Depth Hermeneutics. Mathematics Education.

Abstract

This article was constructed from discussions woven throughout the development of the subject Teaching and Learning of Geometry in Basic Education, taught in the (…). With the objective

 

of analyzing how the teaching of Geometry in the final years of Elementary School is proposed, according to the PCN and the BNCC, and to identify similarities and differences between these proposals, it was discussed with the methodological theoretical framework of Depth Hermeneutics, proposed by John B. Thompson, to understand both internal aspects of these documents, such as their organization, objectives and proposals related to the teaching of Geometry in stages, as well as aspects related to the social, political and economic context in which these documents were produced and disseminated. Among several discussions about these movements, we highlight that some contents started to appear in different cycles, and they have been anticipated; the BNCC expanded the approach for some concepts and procedures by proposing the exploration of the description of algorithms for geometric constructions and for solving problems; moreover, some contents that appeared on the final years of Elementary School of PCN are not contemplated in the BNCC, however, our data are insufficient to affirm that these have been suppressed, being necessary to compare them with the PCN of the initial years of Elementary School and of High School, in order to verify the possibility of these having been anticipated or postponed.

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Author Biographies

Arthur Gonçalves Machado Júnior, Universidade Federal do Pará, UFPA, Belém/PA

Licenciado Pleno em Ciências com Habilitação em Matemática pela União das Escolas Superiores do Pará (1988/89), Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2005) e Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2014). É professor da UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ (UFPA) desde abril de 2010, situando-se atualmente na categoria de PROFESSOR ADJUNTO II. É docente/pesquisador do Programa de Pós-graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemática (PPGDOC/IEMCI/UFPA) - Mestrado Profissional. Também é docente da Faculdade de Educação Matemática e Científica (FEMCI) no Curso de Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Linguagens (LIECML) para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Tem experiência na área de Educação Matemática e seu campo de pesquisa tem ênfase na Formação de Formadores Professores e na Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de formadores e de professores e processos de ensinar e aprender matemática na Educação Básica. Atualmente em Estágio pós-Doutoral, na Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita ? UNESP/Campus Bauru, estado de São Paulo, sob a supervisão do Prof. Dr. Antonio Nelson Pirola.

Walkiria Teixeira Guimarães, Universidade Federal do Pará

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Pará (2017). Especialista em educação matemática para os anos iniciais da educação básica pelo Instituto de Educação Matemática e Científica- IEMCI da Universidade Federal do Pará. Mestranda em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática. Atualmente faz parte do quadro de funcionários da Secretaria Municipal de Educação de Maracanã, atuando como professora de matemática nos Anos Finais da Educação Básica e professora das turmas de Educação de Jovens e Adultos (EJA). 

Mariana Cristina Boaretti Cavenaghi Johansen, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência (bolsista CAPES) e licenciada em Matemática (2019; bolsista Reitoria) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Possui Especialização em Ciências Forenses (2017) e bacharelado em Engenharia Química (2015) pela Universidade do Sagrado Coração. É membro participante do GHOEM - Grupo História Oral e Educação Matemática (setembro/2018 - atual). ORCID: 0000-0002-7393-2648. 

Tamiris Corrêa Luiz, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, campus de Bauru - SP (2019). Atualmente é aluna de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, campus de Bauru - SP. É membro participante do Grupo História Oral e Educação Matemática - GHOEM, desde 2017. É professora de Matemática da rede pública de ensino na cidade de Lençóis Paulista - SP, e bolsista da Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP), atuando como facilitadora virtual. ORCID: 0000-0001-9769-363X. 

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Published

2023-06-19

How to Cite

Machado Júnior, A. G., Guimarães, W. T., Johansen, M. C. B. C., & Luiz, T. C. (2023). GEOMETRY IN ELEMENTARY EDUCATION 2: from National Curriculum Parameters to the Common National Curriculum Base. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202311. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.16152