Experiences and teaching knowledge in the framework of a pedagogical workshop thematizing probability and statistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.15851

Keywords:

Pedagogical workshops. Probability and statistics. Continuing training. Teaching knowledge.

Abstract

This experience report shares and discusses dynamic and reflective practices experienced in the workshop "Children's literature and problem solving in the teaching and learning process of probability and statistics", in the context of the training project entitled "Teaching and learning of mathematics in the continuing education of teachers in the early years”. The aim is to present and discuss formative experiences and teaching knowledge in the textures of this pedagogical workshop, held in the second half of 2019, with the participation of teachers who teach mathematics in basic education, in the municipality of Ponte Nova, Minas Gerais. Through dialogical conversation circles, the “Storm of Ideas” dynamic and the production of experience reports, the participants of the continuing education had the opportunity to experience theoretically and in practice concepts and contents of Probability and Statistics in the curricular component Mathematics, which provided them with formative experiences and mathematical learning. Thus, the pedagogical workshops, as dynamic, ludic and problematizing theoretical-methodological strategies, need to be inserted in teaching training and practice, in the perspective of a collaborative and dialogic work. The dynamic and reflective practices, created and experienced in the context of the collaborative work group, contributed to (re)invent, creatively, the teaching-learning processes of mathematics in basic education, through reports of teachers participating in the formative meetings.

 

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Author Biographies

Sandra Alves Oliveira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB/Campus XII)

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia, Campus XII/Departamento de Educação de Guanambi (1999). Licenciada em Matemática pelo Centro Universitário Internacional UNINTER (2023). Especialização em Matemática e Estatística pela Universidade Federal de Lavras (2001). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2012). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (2019). Atualmente é professora assistente da UNEB/Campus XII e professora de Matemática do Colégio Municipal Aurelino José de Oliveira (Candiba-BA). Pesquisadora dos Grupos de Pesquisas: Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire (NEPE), UNEB/Campus XII; Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEM) da Universidade Federal de São Carlos; Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GREPEM) da Universidade Federal de Juiz de Fora. 

Maria Cristina de Miranda Martins , Escola Municipal Doutor José Mariano (Ponte Nova/MG)

Professora da Escola Municipal Doutor José Mariano, Ponte Nova, MG. Licenciada em Pedagogia pela Universidade de Uberaba/MG (UNIUBE).

Reginaldo Fernando Carneiro, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professor do curso de Pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora e no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Brasil.

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Published

2023-04-14

How to Cite

Alves Oliveira, S., Martins , M. C. de M. ., & Carneiro, R. F. . (2023). Experiences and teaching knowledge in the framework of a pedagogical workshop thematizing probability and statistics. Revista Baiana De Educação Matemática, 4(01), e202307. https://doi.org/10.47207/rbem.v4i01.15851

Issue

Section

Relatos de Experiência - Fluxo Contínuo