Conceptions and Practices of Teachers of Basic Education in Brazil on Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v8i00.17082

Keywords:

Conceptions and Practices of Teachers, Environmental Education, Basic Education

Abstract

Environmental Education (EE) is considered an educational proposal that aims to form reflective, responsible, and active subjects in relation to social and environmental changes. Therefore, with a qualitative approach, this research aimed to analyze teachers' conceptions and practices on EE in Brazil. For this, a semi-structured questionnaire was applied from Google Forms, which was answered by 112 teachers from all regions of Brazil. When analyzing the answers, it was noticeable that the majority (70.5%) of educators have conceptions and develop conservative practices because they do so according to a naturalistic bias. This finding shows that it is necessary to emphasize the importance of EE in initial and continuing teacher training since the teachers will problematize and instrumentalize environmental issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alberto Vasconcelos, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Geografia. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação (Foptic), vinculado à UFS e ao CNPq.

Cleane Santos de Almeida, Universidade Federal de Segipe

Graduada em Ciências Biológicas. Brasil. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação (Foptic), vinculado à UFS e ao CNPq.

João Victor Pereira dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Graduado em Ciências Biológicas. Brasil. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação (Foptic), vinculado à UFS e ao CNPq.

References

ABED, Anita Lilian Zuppo. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. São Paulo: Unesco; MEC, 2014.

ALMEIDA, Cleane Santos de; JESUS, Wendel Santos Reis de; VASCONCELOS, Carlos Alberto de. Estudo sobre concepções e práticas de/em Educação ambiental de professores em Sergipe: Relatório final do programa de iniciação científica. São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe, 2021.

AMARAL, Anelize Queiroz; CARNIATTO, Irene. Concepções sobre projetos de educação ambiental na formação continuada de professores. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, v. 6, n. 1, p. 113-123, 2011.

ARAÚJO, M. L. F; COUTINHO, A. da S de; RESENDE, I. M. N. Educação Ambiental e Meio Ambiente: Concepções dos Licenciandos em Ciências Biológicas da UFRPE. In: CNEA - Congresso Nacional de Educação Ambiental, 2., 2011, João Pessoa (PB), Anais... Disponível em: http://www.mediafire.com/file/b9mryocj8nah8le/II-CNEA-Educa%25C3%25A7%25C3%25A3o-Ambiental-responsabilidade-para-a-conserva%25C3%25A7%25C3%25A3o-da-sociobiodiversidade-_-Vol.-1.pdf/file?dkey=b9mryocj8nah8le. Acesso em: 18 abr. 2022.

AUGUSTO, Thaís Gimenez da Silva; AMARAL, Ivan Amorosino do. Concepções sobre Educação Ambiental de Professoras das séries iniciais em formação em serviço. In: CNEA - CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 2., 2011, João Pessoa (PB). Anais... Disponível em: http://www.mediafire.com/file/b9mryocj8nah8le/II-CNEA-Educa%25C3%25A7%25C3%25A3o-Ambiental-responsabilidade-para-a-conserva%25C3%25A7%25C3%25A3o-da-sociobiodiversidade-_-Vol.-1.pdf/file?dkey=b9mryocj8nah8le. Acesso em: 18 abr. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 4 abr. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep). Talis: Pesquisa Internacional sobre Ensino e Aprendizagem: relatório nacional. Brasília: Inep, 2014. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pesquisa_talis/2013/talis2013_relatorio_brasil.pdf. Acesso em: 5 abr. 2017.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 4 abr. 2022.

BRASIL. Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 4 abr. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação –PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 4 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1997.

BRYMAN, Alan. Quantitative and qualitative research: further reflections on their integration. In: BRANNEN, Julia (ed.). Mixing methods: Qualitative and quantitative research. Routledge, 2017. p. 57-78.

BONATTO, Andréia et al. Interdisciplinaridade no ambiente escolar. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul (RS). Anais... v. 9, p. 1-12, 2012. Disponível em: https://docplayer.com.br/331050-Interdisciplinaridade-no-ambiente-escolar.html. Acesso em: 4 abr. 2022.

CARVALHO, Maria Regina Viveiros de. Perfil do professor da educação básica. Relatos de Pesquisa, n. 41, p. 68-68, 2018. Disponível em : http://relatos.inep.gov.br/ojs3/index.php/relatos/article/view/4083/3625. Acesso em 3 abr. 2023

CAVALCANTE, Ludmila Oliveira Holanda. Currículo e Educação Ambiental: trilhando os caminhos percorridos, entendendo as trilhas a percorrer. In: FERRARO JÚNIOR, Luiz Antonio (org.). Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, 2005.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 8. ed. São Paulo: Gaia, 2003.

FAZENDA, Ivani. C. A. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

GERHARD, A. C.; ROCHA FILHO, J. B. A fragmentação dos saberes na educação científica escolar na percepção de professores de uma escola de ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 125-145, 2012.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GUIMARÃES, Mauro. Por uma educação ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, v. 7, n. 9, p. 11-22, 2013.

GUIMARÃES, Mauro; VASCONCELLOS, Maria das Mercês N. Relações entre educação ambiental e educação em ciências na complementaridade dos espaços formais e não formais de educação. Educar em Revista, n. 27, p. 147-162, 2006.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As Macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. XVII, n. 1, p. 23-40, jan.-mar. 2014.

LESSA FILHO, Ivo. Educação ambiental e reciclagem. São Paulo: Fundamento Educacional, 2005.

LOUREIRO, Carlos Frederico B.; LAYRARGUES, Philippe Pomier. Ecologia política, justiça e educação ambiental crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Trabalho, educação e saúde, v. 11, p. 53-71, 2013.

LOPES, Theóffillo da Silva; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Educação Ambiental Crítica: (re)pensar a formação inicial de professores/as. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 16, n. 3, p. 38-58, 2021.

OLIVEIRA, Sandra de Fátima de. Educação ambiental: aspectos históricos e perspectivas. Boletim Goiano de Geografia, v. 26, n. 2, p. 151-166, 2006.

PINTO, Francisco Ricardo Miranda; RODRIGUES, Antonia Cleana Ribeiro. Educação Ambiental no Ensino de Ciências: Um olhar Docente. In: CNEA - CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 4.,. 2016, Ituiutaba (MG). Anais... Disponível em: http://www.mediafire.com/file/msz3dhmshztdyj4/E-BOOK_IV_CNEA_-_Volume_II_-_Oficial.pdf/file. Acesso em: 18 abr. 2022.

POLENA, Andreia; GOUVEIA, Andreia Barbosa. Perfil do professor: análise de série histórica. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO. Anais... v. 26, 2013. Disponível em: https://anpae.org.br/simposio26/2posteres/AndreaPolena-Poster_int.pdf. Acesso em: 18 abr. 2022.

REIGOTA, Marcos. Meio Ambiente e representação social. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2006.

REIS, Melissa et al. A educação ambiental na formação inicial de professores de biologia: concepções, componentes curriculares e possibilidades de ações segundo os licenciandos. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 6, n. 3, 2013.

SANTOS, A. S. R dos. Educação ambiental e o poder público. Revista Jurídica, Salvador (BA), jun. 2000. Disponível em: http://www.aultimaarcadenoe.com.br/educacao-ambiental/. Acesso em: 8 jun. 2022.

SCHNEIDER, Eduarda Maria; FUJII, Rosangela Araujo Xavier; CORAZZA, Maria Júlia. Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 569-584, 2017.

VASCONCELOS, Carlos Alberto de. Possibilidades para a inserção da educação ambiental na formação docente. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 24, n. 2, p. 338-352, maio/ago. 2017.

VENTURA, Juliana Santos da Silva. Concepções de Professores sobre Educação Ambiental no Município de Canapi/AL. 2021. 140 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2021.

Published

2023-12-20

How to Cite

VASCONCELOS, C. A.; ALMEIDA, C. S. de; SANTOS, J. V. P. dos. Conceptions and Practices of Teachers of Basic Education in Brazil on Environmental Education. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 8, n. 00, p. e023016, 2023. DOI: 10.29378/plurais.v8i00.17082. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/17082. Acesso em: 16 may. 2024.