THE VALUES OF THE CAPITALISM IN DIGITAL CULTURE AND THE FORMATION OF PEASANT YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2022.v7.n.15276

Keywords:

Values of capitalism. Digital culture. Peasant youth.

Abstract

In this text, we discuss about the relationship between the basis of capitalism and the digital culture and about its inffluences on human formation of the youth of the countryside. The digital culture is the culture of speed, of the shortening of commercial and communicational distances, of the intensity, of the possibility of connection between borders never visited before, of the accelerated thinking, of the memory out of the body, of the intimate relationship mediated by machines, of the approximation to the unkown, of the instant conversations. From this observation, we understand that the fast technological evolution we are going through is, essencially, a creation of the Capital whose expansion involves extending its networks, its conexions, its values, which are incorporated not only to the labor market, but also to the whole sociability. The analitical, methodological and theoretical movement, which has guided this work, is based on a dialectical-historical perspective. The concrete reality is the starting point and, at the same time, the point of arrival. This work is part of doctoral studies at the Post-Graduate Program in Education of Federal University of Bahia, which discusssed about field Education in the context of Digital Culture. It was discussed that in this culture of profusion and hybridization of languages, the words information and communication exceeds their original meaning. Thus, information and communication technologies are more than tools. They are cultural contents which act and challenge the formation of peasant youth by multiple ways. Among the conclusions, we found that both the form and the content generated by the relations with technology are formed through a premise of social organization which agregates from the current features of society, up to the projection of what this society may become.

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Author Biographies

Ivânia Paula Freitas de Souza Sena, Universidade do Estado da Bahia

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Especialista em Gestão Pública Contemporânea e graduada em pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia na qual é Professora Assistente no Campus VII- Senhor do Bonfim onde coordenou o Curso de Pedagogia; a Especialização em Educação do Campo, o Núcleo de Pesquisa e Extensão em Desenvolvimento Territorial (NEDET); o sub-projeto "Repensando a organização do trabalho pedagógico nas escolas do Campo multisseriadas" do Programa de Iniciação à Docência (PIBID/UNEB/CAPES): Coordenou o Projeto de extensão de formação continuada de professores do Campo - Conexões Camponesas, pelo Centro Acadêmico de Educação do Campo e Desenvolvimento Territorial da UNEB (CAECDT), através do grupo de pesquisa Educação do Campo Trabalho, Contra hegemonia e emancipação humana. É membro fundadora e articuladora da Rede Diversidade e Autonomia na Educação Pública- REDAP e membro da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação- ANFOPE.

Maria Helena Silveira Bonilla, Universidade Federal da Bahia

possui graduação em Ciências, Licenciatura de Primeiro Grau, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1985), graduação em Ciências, Licenciatura Plena, Habilitação em Matemática, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1988), mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1997), doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2002), com estágio de pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA, de 2013 a 2017. Atualmente é professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, líder do Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação e Tecnologias da Informação e Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, inclusão digital, software livre e políticas públicas.

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Published

2022-12-29

How to Cite

SENA, I. P. F. de S.; BONILLA, M. H. S. THE VALUES OF THE CAPITALISM IN DIGITAL CULTURE AND THE FORMATION OF PEASANT YOUTH. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 7, p. 1–23, 2022. DOI: 10.29378/plurais.2447-9373.2022.v7.n.15276. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/15276. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Enlace Entre Movimentos Sociais, Educação e Tecnologias