FOR AN AESTHETICS OF QUEER EXISTENCE?!

INTUITIONS, DISSIDENTS AND EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p250-265

Keywords:

Queer theory, Gender, Sexuality, Education

Abstract

The essay in question seeks to present the knowledges that built the field of queer theory and discuss some notions that were important for its emergence as a conceptual field. Michel Foucault's sexuality device and Judith Butler's gender performativity have contributed to conform a vast conceptual repertoire, constantly used and questioned. From these readings, through bibliographical procedures, we intend to discuss the aesthetics of existence in Michel Foucault and in what ways we can think of it in articulation with the contemporary scenario and with queer studies. We realize that the current conservative practices are a reaction to the emergence of queer bodies and that their actions aim to circumscribe violence as a politics of death. As becoming, we can think of resistance as a productive path, fomenting other forms of life. Through the aesthetics of queer existence it may be possible to claim other ways of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robson Guedes da Silva, Federal University of Paraíba

Adjunct Teacher at the Education Methodology Department at the Education Center of the Federal University of Paraíba (DME-CE/UFPB), working with the Didactics area. PhD in Education from the Federal University of Pernambuco (UFPE). Master in Education from the Federal University of Pernambuco (UFPE). Specialist in Sexuality Education from the Federal University of Rio Grande (FURG). Graduated in Pedagogy from the Federal University of Pernambuco (UFPE). Leader of the Laboratory of Education, Processes of Subjectivation and Sexualities (ELÃ-UFPB/CNPq).

Paula Corrêa Henning, Federal University of Rio Grande

Graduated in Pedagogy from the Catholic University of Pelotas (2000), Master in Education from the Federal University of Pelotas (2003 CAPES Scholarship), Doctorate in Education from the University of Vale do Rio dos Sinos (2008 CAPES Scholarship) and Post-Doctorate in Philosophy from University of Murcia/Spain (2017 Capes Senior Internship). She is currently an associate professor IV; researcher at the Institute of Education, the Graduate Program in Environmental Education and the Graduate Program in Science Education at the Federal University of Rio Grande (FURG). Leader of the Study Group on Education, Culture, Environment and Philosophy (GEECAF/FURG) and member of the Scientific Committee of GT 22 (Environmental Education) of ANPED. CNPq Productivity 1D scholarship holder.

References

AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Tradução de Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília, DF: Inep, 2015.

BEAUVOIR, Simone de. O Segundo Sexo. Tradução Sérgio Milliet. 2ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BUTLER, Judith. A força da não violência: um vínculo ético-político. Tradução de Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2021a.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Tradução de Fernanda Siqueira Miguens. 1ª ed. - Rio de Janeiro: civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. Corpos que importam. Tradução de Veronica Daminelli. São Paulo: N-1 Edições; Crocodilo Edições, 2019.

BUTLER, Judith. Discurso de ódio: uma política do perfomativo. Tradução de Roberta Viscardi. São Paulo: Editora Unesp, 2021b.

BUTLER, Judith. Inversões sexuais. In: PASSOS, Izabel C. Friche (org.). Poder, normalização e violência: incursões foucaultianas para a atualidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. – 8º ed. – Rio de Janeiro: civilização Brasileira, 2015.

CARRARA, Sérgio. Moralidades, racionalidades e políticas sexuais no Brasil contemporâneo. Mana, v. 21, n. 2, 2015.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. Tradução de Miriam Chnaiderman e Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2004.

DE LAURETIS, Teresa. A tecnologia do gênero; In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). O feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

DE LAURETIS, Teresa. Teoria queer, 20 anos depois: identidade, sexualidade e política. IN: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

FOUCAULT, Michel. “À propos de la généalogie de l’éthique: un aperçu du travail en cours” (entrevista com H. Dreyfus e P. Rabinow, segunda versão) in Dits et écrits (1980-1988), IV, Paris: Gallimard, 1994, p. 609-631.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e do outro - Curso no Collège de France (1983-1984). Tradução de Fraçois Ewald e Alessandro Fontana. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2011a.

FOUCALT, Michel. A hermenêutica do sujeito- Curso no Collège de France (1981- 1982). Tradução de Fraçois Ewald e Alessandro Fontana. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos II. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004a.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos VII Arte, Epistemologia, Filosofia e História da Medicina. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro, Editora Forense Universitária, 2004b.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque, 1 ed.- São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade II: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 2009.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade III: O cuidado de si. Tradução de J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade IV: As confissões da carne. Tradução de Miguel Serras Pereira, 1 ed.- Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2019.

FOUCAULT, Michel. Michel Foucault, uma entrevista: sexo, poder e a política da identidade. Verve, v. 5, p. 260-277, 2004c.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução de Roberto Machado, Rio de Janeiro: Graal, 2011b.

GALLO, Sílvio. Políticas da diferença e políticas públicas em educação no Brasil. Educação e Filosofia, [S. l.], v. 31, n. 63, p. 1497–1523, 2018.

GOMES, Marcel Maia; FERRERI, Marcelo; LEMOS, Flávia. O cuidado de si em Michel Foucault: um dispositivo de problematização do político no contemporâneo. Fractal: Revista de Psicologia, v. 30, n. 2, p. 189-195, maio-ago. 2018

HARAWAY, Donna. “Manifesto Cyborg: Ciência, Tecnologia e Feminismo-Socialista no Final do Século XX”. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (organização e tradução). Antropologia do Ciborgue. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis. Florianópolis v. 10, p. 37-45, 2007.

LOURO, Guacira Lopes. Foucault e os estudos queer. In: RAGO, Margareth; VEIGA- NETO, Alfredo (Org.). Para uma vida não-fascista. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. São Paulo/Rio de Janeiro: HUCITEC-ABRASCO, 1994.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

MISKOLCI, Richard. Corpos elétricos: do Corpos elétricos: do assujeitamento à estética da assujeitamento à estética da existência. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 14, n. 3, set.-dez., 2006.

MISKOLCI, Richard. Exorcizando um fantasma: os interesses por trás do combate à “ideologia de gênero”. Cadernos Pagu, v. 53, 2018.

MISKOLCI, Richard; PEREIRA, Pedro Paulo Gomes. Quem tem medo de Judith Butler? A cruzada moral contra os direitos humanos no Brasil. Cadernos Pagu, v. 53, 2018.

NEVES, Raphael. “Joga pedra na Judith”: discursos de ódio e populismo. Cadernos Pagu, v. 53, 2018.

OLIVEIRA, Anna Luiza Araújo Ramos Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de. Novas tentativas de controle moral na educação: conflitos sobre gênero e sexualidade no currículo e na formação docente. Educação Unisinos, v. 22, n. 1, jan- mar., 2018.

PEIXOTO, Valdenízia Bento. Violência contra LGBTs: premissas históricas da violação no Brasil. Revista Periódicus, v. 1, n.10, nov.2018-abr., 2019.

PEREIRA, Pedro Paulo Gomes. Judith Butler e a Pomba Gira. Cadernos Pagu, v. 53, 2018.

PRECIADO, Paul B. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. Tradução de Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2014.

PRECIADO, Paul B. Testo Junkie: sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: N-1 edições, 2018.

PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano. São Paulo: Harar edições, 2020.

RAGO, Margareth. Narcisismo, sujeição e estéticas da existência. Verve, v. 9, p. 236-250, 2006.

REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Paulo: Clara Luz, 2005.

SALIH, Sara. Judith Butler e a teoria queer. Tradução e notas Guacira Lopes Louro. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

SDEGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, v. 28, jan.- jun., 2007.

SILVA, Robson Guedes da. Corpo, masculinidade, moda e biopolítica: apontamentos para uma genealogia da saia. Revista Periódicus, v. 1, n.13, mai.-ago., 2020a.

SILVA, Robson Guedes da. Biopolítica, precariedade e educação: um ensaio de pensamento com Butler e Foucault. Linhas Críticas, v. 26, p. 1-17, ago., 2020b.

SCOTT, Joan W. Os usos e abusos do gênero. Revista Projeto História; n. 45, p. 327- 351, dez., 2012.

SPARGO, Tamsin. Foucault e a teoria queer. Tradução de Heci Regina Candiani; 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

Published

2023-11-17

How to Cite

SILVA, R. G. da; HENNING, P. C. FOR AN AESTHETICS OF QUEER EXISTENCE?! INTUITIONS, DISSIDENTS AND EDUCATION. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 72, p. 250–265, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p250-265. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17498. Acesso em: 18 may. 2024.