REALIZATION OUT A PEDAGOGICAL WORKSHOP AND THE PERCEPTION OF PLAYFUL IN THE TEACHING OF RATIO AND PROPORTION

Authors

Keywords:

Workshop, Playfulness, Reason and Proportion

Abstract

This report aims to address the experiences of a pedagogical workshop, arising from a didactic sequence developed at the Laboratory of Studies and Research in Mathematics Education (LSRME/CNPq), of the State University of Bahia (SUB), in which we worked the contents of reason and proportion, through the Golden Reason. Using potentially playful activities, the aim of the workshop was to develop collective work as a mechanism for solving problems and questions proposed. This activity was divided into ten moments, in which it was proposed to present the concept to be worked on, the development of potentially playful activities and the evaluation of the participants. As activities unfold, we experience the importance of seeking alternative methodologies that help build student knowledge in a more participatory way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Elizabeth Cristina Ramos da Silva; SANTOS, Luísa Lisboa de Camargo; FERREIRA, Paula Alves; VIANA, Thaís Lorraine. Contribuições do sociointeracionismo para o processo de ensino aprendizagem. Centro Universitário UNABETIM Instituto De Ciências Humanas Curso De Pedagogia, 2021. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/14388/1/Contribui%c3%a7%c3%b5es%20do%20sociointeracionismo.pdf. Acesso: 02 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: Acesso: 02 set. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Matrizes de referência de língua portuguesa e matemática do SAEB: documento de referência, 2001. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/matriz_de_referencia_de_lingua_portuguesa_e_matematica_do_saeb.pdf. Acesso: 02 set. 2023.

COSTA, Andreia Alves da; ALBUQUERQUE, Leila Cunha de. Avaliação da aprendizagem matemática na perspectiva dos processos avaliativos utilizados por professores do ensino fundamental anos finais. Periódico Científico Projeção e Docência, v.6, n.2, 2015. ISSN: 2178-6275. Disponível em: https://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao3/article/view/541. Acesso: 02 set. 2023.

LUCKESI, Cipriano. Ludicidade e formação do educador. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 3, n. 2, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/9168/8976. Acesso: 05 set. 2023.

SILVA, Américo Junior Nunes da; SANTOS, Alessandra Santiago da Silva; MIRANDA, César dos Anjos de; SOUZA, Paloma Sabrina Santos de. O Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática da UNEB e o constituir-se professor pesquisador: itinerários e narrativas de formação. Com a Palavra, o Professor, v. 8, n. 20, p. 246-267, 2023. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/874. Acesso: 02 set. 2023.

SILVA, Américo Junior Nunes da; SOUZA, Ivanete dos Santos de; BARROS, Simone Santos; ALMEIDA, Jefferson Dias Silva. O professor de Matemática e o Ato de Planejar: Há unicidade entre dimensão política e dimensão pedagógica?. A Formação do Professor de Matemática em Questão: Reflexões para um Ensino com Significado. 1ed. Jundiaí: Paco Editorial, v. 1, p. 39-52, 2014.

SILVA, Maria Gorete da. O uso de calculadora na resolução de problemas no ensino da matemática nos anos finais do ensino fundamental no município de Sertãozinho/PB. 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/368/1/MGS08072013.pdf. Acesso: 05 set. 2023.

URIBE, Eugenia Brunilda Opazo; FARIAS, Gerson dos Santos. Oficinas Pedagógicas: uma alternativa metodológica para o ensino de matemática. VII Congresso Nacional de Educação - Escola em tempos de conexões - Volume 3 - 2021. ISBN 978-65-86901-51-1. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2021/ebook3/TRABALHO_EV150_MD7_SA100_ID1528_14102021201315.pdf. Acesso: 07 set. 2023.

Published

2023-10-05

How to Cite

da Silva Muricy, S., Oliveira de Jesus Santos, W., Silva Santos, J., Junior Nunes da Silva, A., & Ferreira dos Santos, A. (2023). REALIZATION OUT A PEDAGOGICAL WORKSHOP AND THE PERCEPTION OF PLAYFUL IN THE TEACHING OF RATIO AND PROPORTION. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01). Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18572