The Black Panther Party

For a decolonial pedagogy in the English Language teaching

Authors

Keywords:

Ensino da Língua Inglesa, Decolonial, Partido dos Panteras Negras

Abstract

The current study reports the reflections and the experiences lived during The Black Panther Party Project. This project was developed at Colégio Estadual do Campo de Serra Grande, in the municipality of Uruçuca, from July to October 2020, during the COVID-19 pandemic period. The pandemic exacerbated social and racial inequality in the country fueled by the murder of George Floyd in the United States and the police violence which broke records in the same year and targeted mainly young black men. The impact of these events was followed by fierce demonstrations and a strong critique of racism. The consideration of these events in conjunction with students disengaged from the teaching-learning process has engendered a pedagogic proposal that would engage disparate students by addressing ethnic-racial relationship issues in dialogue with the English language. The possibilities of an insurgent, emancipatory and critical pedagogy would be realized by study of The Black Panther Party legacy, with the objective of deconstructing deeply rooted and entrenched Eurocentric epistemologies, revealed in the teaching-learning process of the English language.  Studying, analyzing and recognizing the memory of resistance presented by this American movement would also provide relevant knowledge coordinated with the teaching of English language.  Attentive and deliberate consideration of the BPP would demonstrate a black cultural self-determinative social movement, which arose from African American demands for a better quality of life, the reduction of economic inequality, the elimination of racial and police violence, and the struggle of this disadvantaged population to organize itself for social justice, as well as economic and political transformation. Thus, this work proposes to discuss the black body in opposition to racialized discourses; a body in which lays an alternative discourse; and, a body that, in the exhumation of memory, negates processes of silencing, resistance and revolts, which occupy the dominant historical narrative.

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Author Biographies

Nilson Carlos Nascimento dos Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Possui licenciatura plena em Letras Vernáculas com Inglês e suas respectivas literaturas pela Universidade Católica do Salvador (1987), mestrado em Espanhol, M.A. pela Roosevelt University (Chicago, Illinois, EUA - 1999). Especialista em Inclusão e Diversidade na Educação pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2020), Especialista em Educação, Contemporaneidade e Novas Tecnologias pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (2016). Foi Orientador de Estudos (formação de professores) pelo Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio (2014 a 2015). Professor efetivo de Língua Inglesa da Secretaria de Educação da Bahia. Foi Professor Associado de Espanhol na Indiana and Purdue University (IUPUI), no campus de Indianápolis, Indiana - EUA. de 2001 a 2011, fazendo parte do corpo docente do Departamento de Línguas e Culturas estrangeiras dessa Universidade. Tem experiência na área de Tradução Técnica (tradução de software), e aquisição dos idiomas inglês e espanhol como segundas línguas. Membro da Rede de Pesquisa Discursos, Representações e Violência na Escola, vinculado a UESB (CNPq), Linha de Pesquisa: Políticas Públicas, Gestão em Educação, Violência na Escola e Social. Mestrando no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação PPGE da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

Elis Cristina Fiamengue, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997) e doutorado em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual de Santa Cruz. Professora no Programa de Pós-graduação Mestrado Profissional em Educação (PPGE/UESC). Desenvolve pesquisas na área de Educação com temáticas voltadas ao Currículo, Infâncias, Ruralidades, Reforma Agrária, Comunidades Quilombolas e Diversidade Cultural. Até 2021 atuou também no Programa de Pós-Graduação em História - Estudos do Atlântico e da Diáspora Africana (PPGH /UESC)

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Published

2023-08-06

How to Cite

Santos, N. C. N. dos, & Fiamengue, E. C. (2023). The Black Panther Party: For a decolonial pedagogy in the English Language teaching . Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 4(7), 190–204. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/14900