The understanding and constitution of being a teacher considering educational narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1124

Keywords:

Narrative Inquiry. Autobiographical Research. Being a teacher. Stories to live by.

Abstract

The reflections woven in this paper are the result of a research whose objective was to understand how one of the authors, a researcher-participant, has become a teacher as well as to identify her conceptions of being a teacher. This is an autobiographical qualitative investigation following the theoretical-methodological path of Narrative Inquiry. We seek to socialize the participant-researcher's understanding of what it is to be a teacher and how she has become a teacher, being shaped by her experiences in different landscapes. For this, the researcher-participant reconstituted from some research instruments, with autobiographical writing and memory boxes, remarkable experiences of being a student and teacher through the narratives that make up our investigation plot. Supported by the concept of stories to live by, a narrative term to understand the professional teaching identities, her stories led the researcher-participant to understand that she has become a teacher in and through the experiences she lived in her school life, during her graduation in Languages and in the relationship she established with her teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Parolini Borges Durante, Universidade Federal de Uberlândia

Bacharela em Farmácia pela Universidade Federal de Ouro Preto,  licenciada em Letras Inglês e mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia, com foco na constituição das identidades docentes e na pesquisa narrativa. É doutoranda em Estudos Linguísticos pela mesma instituição. Atua como farmacêutica na Secretaria Municipal de Saúde da Prefeitura Municipal de Uberaba-MG.

Valeska Virgínia Soares Souza, Universidade Federal de Uberlândia

Mestra em Linguística, foco em letramento digital, pela Universidade Federal de Uberlândia, doutora em Linguística Aplicada, na linha de pesquisa Linguagem e Tecnologia, pela Universidade Federal de Minas Gerais, pós-doutora em pesquisa narrativa e jogos no processo de ensino e aprendizagem. É professora do Instituto de Letras e Linguística da Universidade Federal de Uberlândia

References

BARROS, Manoel. de. Retrato do artista quando coisa. Rio de Janeiro, RJ: Alfaguara, 2022.

BENGEZEN, Viviane Cabral. As histórias de autoria que vivemos nas aulas de inglês do sexto ano na escola pública. 2017. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2017.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022.

BRITZMAN, Deborah P. Practice makes practice: the given and the possible in teacher education. In: BRITZMAN, D. P. Practice makes practice: a critical study of learning to teach. Albany, NY: State University of New York Press, 2003. p. 222-241.

CLANDININ, D. Jean. Engaging in narrative inquiry. New York, NY: Routledge, 2013.

CLANDININ, D. J; CONNELLY, F. Michael. Teachers’ Professional Knowledge Landscapes. New York, NY: Teachers College Press, 1995.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Narrative Inquiry: Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco: Jossey Bass, 2000.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2a ed. rev. Tradução: GPNEP: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de professores. ILEEL/UFU. Uberlândia, MG: EDUFU, 2a ed. 2015.

CLANDININ, D. Jean; DOWNEY, C. Aiden; HUBER, Janice. Attending to changing landscapes: Shaping the interwoven identities of teachers and teacher educators, Asia-Pacific Journal of Teacher Education, v. 37, n. 2, p. 141-154, 2009.

COBB, Dornella. Initial Teacher Education and the Development of Teacher Identity. In: Michael Adrian. PETERS, Encyclopedia of Teacher Education. Singapore: Springer, 2020, p. 1-5.

DEWEY, John. Experiência e Educação. São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional, 1979.

ELY, Margot; VINZ, Ruth; ANZUL, Margaret; DOWNING, Maryann. On writing qualitative research: living by words. London, Reino Unido e Washington D.C, EUA: The Falmer Press, [1997] 2005.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da Educação. São Paulo, SP: Cortez, 1994.

MACHADO, Lucília Regina de Souza. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 8–22, 2015. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/2862. Acesso em: 3 fev. 2023.

MELLO, Dilma Maria. Histórias de subversão do currículo, conflitos e resistências: buscando espaço para formação de professores na aula de língua inglesa no curso de Letras. 2005. 225 f. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

MELLO, Dilma. Pesquisa Narrativa e formação docente: alguns aspectos teóricos-metodológicos importantes. In: GOMES JUNIOR, Ronaldo Corrêa. (Org.). Pesquisa Narrativa: histórias sobre ensinar e aprender línguas. São Paulo, SP: Pimenta Cultural, 2020a. p. 47-52.

MELLO, Dilma. Conversas sobre a Pesquisa Narrativa. In: TEIXEIRA, Cíntia Maria; KIND, Luciana. (Org.). Narrativas, mulheres e resistências. São Paulo, SP: Letra e Voz, 2020b. p. 59-73.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4843. Acesso em: 3 fev. 2023.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidades e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo, SP: Cortez Editora, 1999. p. 15-34.

RAMALHO, Betânia Leite.; NUÑEZ, Isauro Beltrán; GAUTHIER, Clermont. Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. 2. ed. Porto Alegre, RS: Sulina, 2004.

ROLDÃO, Maria do Céu. Profissionalidade docente em análise - especificidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 12, n. 13, 2005. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/1692. Acesso em: 3 fev. 2023.

SCHAEFER Lee; CLANDININ D. Jean. Stories of Sustaining: A Narrative Inquiry Into the Experiences of Two Beginning Teachers. LEARNing Landscapes, v. 4, n. 2, p. 275-295, 2011.Disponível em: https://www.learninglandscapes.ca/index.php/learnland/article/view/Stories-of-Sustaining-A-Narrative-Inquiry-Into-the-Experiences-of-Two-Beginning-Teachers Acesso em: 3 fev. 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro, RJ: Vozes, 2005.

VIANNA, Cláudia Pereira. O sexo e o gênero da docência. Cadernos Pagu, [S. l.], n. 17-18, p. 81–103, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8644555. Acesso em: 3 fev. 2023.

Published

2023-06-04

How to Cite

DURANTE, A. C. P. B. .; SOUZA, V. V. S. . The understanding and constitution of being a teacher considering educational narratives. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1124, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1124. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16815. Acesso em: 15 may. 2024.