What is a Qualitative Case Study in Education?

Authors

  • Marli André Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2013.v22.n40.p95-103

Keywords:

Case Study, Educational Research, Qualitative Approach

Abstract

First, this paper tries to make clear a concept of methodological strictness which is not measured by naming the type of research, but by making a clear and detailed description of the route followed by the researcher to reach the objectives and by clearing up the reasons for each methodological choice. Next, it discusses the concept and theoretical foundations of case study in education. Moreover, it points out the steps to conduct a case study taking as example case studies developed in the context of an evaluation research of a teacher education program called PROFORMAÇÃO. The final part describes and comments on two examples of research to clarify whether or not it is convenient to label the study as case study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marli André, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

∗ Doutora em Psicologia da Educação pela University of Illinois, USA. Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liberlivro, 2005.

BASSEY, M. Case study research in educational settings. Londres: Open University Press, 2003.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Estado da arte das políticas docentes no Brasil. Brasília, DF: UNESCO, 2011.

HAMEL, J. Case study methods. London:SAGE Publications, 1993.

KRAMER, S.; ANDRÉ, M .E. D. A. Alfabetização: um estudo de professores das camadas populares. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 65, n. 151, p. 523-537, set./dez. 1984,.

MAZZOTTI, A. J. Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, p. 637-651, set./dez. 2006.

PERES, R. S.; SANTOS, M. A. Considerações gerais e orientações práticas acerca do emprego de estudos de caso na pesquisa científica em Psicologia. Interações, v. X, n. 20, p. 109-126, jul./dez. 2005.

STAKE, R. E. Case Studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Ed.). Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications, 1994. p. 236-247.

STAKE, R. E. The art of case study research. London: SAGE Publications, 1995.

YIN, R. K. Estudo de caso. Porto Alegre: Artmed, 2001

Published

2019-10-16

How to Cite

ANDRÉ, M. What is a Qualitative Case Study in Education?. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 22, n. 40, p. 95–103, 2019. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2013.v22.n40.p95-103. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7441. Acesso em: 19 may. 2024.