SOCIAL REPRESENTATIONS ABOUT “INTERNATIONALIZATION” IN HIGHER EDUCATION: PROXIMITY TO THE OBJECT AND SOCIAL CONSTRUCTION

proximidade do objeto e construção social

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n73.p264-285

Keywords:

Social Representations, College education, Internationalization Policy

Abstract

ABSTRACT

This article aims to analyze how the subject's thinking about the represented social object – “internationalization” – can contribute to strengthening this policy in Higher Education. In the study we used the qualitative approach based on the Theory and Method of Social Representations (MOSCOVICI, 1978; JODELET, 2001; ABRIC, 2000; SÁ, 1998; VERGÈS, 1994). The non-probabilistic sampling included the participation of managers and teachers who work at a Higher Education Institution in the State of Bahia, totaling 20 subjects who were potential informants. To collect data, we used the Free Word Association Technique (FWAT) and semi-structured interviews. The results indicate that the social representations of these subjects, regarding “internationalization” in Higher Education, are built in a process anchored in their knowledge, where academic mobility is triggered by cooperation and agreements that, in turn, can contribute to the production and dissemination of globalized knowledge.

Keywords: Social Representations; College education; Internationalization Policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus Souza, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Educação pela Universidade do Estado da Bahia. E-mail: teutato1@gmail.com

Natanael Reis Bomfim , University of the State of Bahia

 

Natanael Reis Bomfim
University of the State of Bahia
https://orcid.org/0000-0002-5122-9820
Post-Doctor in Education of Urban Peripheries from the Open University of Portugal, Post-Doctor in Geographic Education from the University of Quebec in Montreal (UQAM). Full Professor at the State University of Bahia. Leader of the Research Group on Representations, Education and Sustainability (GIPRES), Salvador/BA
nrbomfim@uneb.br nreisbomfim@gmail.com
71. 99903-1957

References

REFERÊNCIAS

ABRIC, Jean Claude. A abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, A. S. P.; OLIVEIRA, D. C. (Org.). Estudos interdisciplinares de representação social. 2.ed. Goiânia: AB, 2000. p. 27-37.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. In: Revista Múltiplas Leituras, v.1, n. 1, p. 18-43, jan./jun. 2008.

BERLO, David K. O processo da comunicação: introdução à teoria e à prática. São Paulo: Martins Fontes, 1999, p.7-39.

AAAA; BBBBB Epistemologias e metodologias invertidas nas pesquisas colaborativas e solidárias em educação: desafios e perspectivas. Cadernos de Pesquisa: pensamento educacional, 17(45), 149-169.

AAAAAA. Plano Institucional de Internacionalização na/da IES DO ESTADO DA BAHIA, 2020-2030. Secretaria Especial de Relações Internacionais. Salvador-Bahia. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo, Edições 70, 2016.

DE WIT, H. Reconsidering the concept of internationalisation. In International Higher Education. N. 70. 2011, p. 06-07.

JODELET, Denise. (Org.) Representações Sociais: um domínio em expansão. Trad.: Tarso Bonilha Mazzotti. Rio de janeiro: 2001, pp. 31-61.

KNIGHT, Jane. Internationalization Remodeled: Definition, Approaches and Rationales. Journal of studies in international education, v.8, n.1, 2004.

KNIGHT, Jane. Trade in higher education services: the implications of GATS. London: Observatory on Borderless Higher education, 2002. Disponível em: www.obhe.ac.uk, Acesso em 20/02/2020

LAUS, Sônia. P.: A internacionalização da educação superior: um estudo de caso da Universidade Federal de Santa Catarina. Tese (Doutorado) – Universidade Federal da Bahia, Escola de Administração. Salvador, 2012.

LEFEVRE F, LEFEVRE M. C. A. Pesquisa de Representação Social. Um enfoque qualiquantitativo. Brasilia (DF): Liberlivro, 2012.

MIURA, Irene K. O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo de três áreas de conhecimento. Tese (Livre Docência) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto, 2006.

MOSCOVICI, Serge. A Representação social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: investigação em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

MOROSINI, Marília. C. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar, n. 28, p. 107-124, 2006.

ORNELLAS, Maria. Lourdes. S. (Entre)vista: a escuta revela. Ed: EDUFBA, 2011.

SÁ, Celso P. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.

STALLIVIERI, Luciane. Internacionalização e intercâmbio: dimensões e perspectivas. Curitiba: Appris, 2017

VERGÉS, Pierre. Aproche du noyau central: propriétés quantitatives et structurales. In C. Guimelli (Ed.). Structures et transformations des représntations sociales. Neutchâtel: Delachaux et Niestlé. 1994. P. 233-254.

Published

2024-03-26

How to Cite

SOUZA, M.; REIS BOMFIM , N. SOCIAL REPRESENTATIONS ABOUT “INTERNATIONALIZATION” IN HIGHER EDUCATION: PROXIMITY TO THE OBJECT AND SOCIAL CONSTRUCTION: proximidade do objeto e construção social. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 73, p. 264–285, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n73.p264-285. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/18575. Acesso em: 11 may. 2024.