From Emergency Remote Education to HyFlex:

a possible way to OnLIFE Education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p138-155

Keywords:

Emergency Remote Education, Hybrid Flex Model, Hybrid Education, OnLife Education

Abstract

The Emergency Remote Education, Simultaneous Lessons or the HyFlex Model, represent pedagogical options built during the COVID-19 pandemic. These proposals are at the level of “problem solving”, whose resolution emerges from attention to pragmatic life, which, necessarily, requires creativity. In this movement, a new level of attention is needed, the level of inventiveness, which contributes to the invention of problems and where Hybrid Education is enhanced and OnLIFE Education emerges. The main goal of this article, of an eminently theoretical nature, the last of the "OnLIFE Education Paradigm" trilogy is to discuss the main educational approaches developed in pandemic times and the emergence of an educational paradigm where there is no distinction between offline and online and where digital technologies and networks are not seen as tools, but as environmental forces that affect our self-conception, our interactions and how we teach and learn.

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Author Biographies

Eliane Schlemmer, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Doutora em Informática na Educação e Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Bacharel em Informática pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Atualmente, é professora-pesquisadora titular do Programa de Pós-Graduação em Educação na UNISINOS (nota 7 na CAPES). Consultora na área de Educação Digital, Educação Online e Educação Corporativa. É líder do Grupo de Pesquisa Educação Digital - GPe-dU UNISINOS/CNPq, desde 2004.

José António Marques Moreira, Universidade Aberta

Doutor em Ciências Sociais/Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra (2009). Professor Associado no Departamento de Educação e Ensino a Distância, Universidade Aberta-Portugal. Coordenador Científico da Unidade Móvel de Investigação em Estudos do Local (ELO) da Universidade Aberta e Investigador Integrado no Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20), Grupo de Políticas e Organizações Educativas e Dinâmicas Educacionais da Universidade de Coimbra. Coordenador Executivo da Unidade de Desenvolvimento dos Centros Locais de Aprendizagem (UMCLA) da Universidade Aberta.

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Published

2022-02-15

How to Cite

SCHLEMMER, E. .; MOREIRA, J. A. M. From Emergency Remote Education to HyFlex: : a possible way to OnLIFE Education?. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 138–155, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p138-155. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11767. Acesso em: 18 may. 2024.