Education and contemporary technologies:

digital narratives from young people in video-letters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p243-260

Keywords:

Digital narratives, video-letters, youth

Abstract

ABSTRACT: This article is an excerpt of an ongoing postdoctoral research and chooses the digital narratives, the video-letters and youth as central theoretical categories. The study intends to analyze the repercussions of video-letters produced by young people within the context of education. This work describes four video-letters projects made by young people and discusses their forms of expression mediated by technology. The methodology of this article is composed by the review of literature on digital narratives, video-letters and video-letters projects. The results of the review of literature of this article reveal that the academic production on digital narratives and video-letters are recent in Brazil, for instance the Kieling studies (2012), Rodrigues (2020), Ruiz (2009) and Dultra (2019). Regarding the analyzed projects, the video-letters show that the digital narratives of the young people, considered here as historical and singular subjects (LEIRO, 2004), bring subjective reflections about their lives, contribute to the redefinition of traditional letters and indicate new times in the intersecting of education with contemporary technologies. 

 

Keywords: Digital Narratives. Video-Letters. Youth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ercilia Maria Angeli Teixeira de Paula, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (1989), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (1994) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2005) e Pós-doutorado no Programa de Pós Graduaçao em Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia. Professora associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) e docente permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos Educação Social em Saúde (GEPESS).

Augusto César Rios Leiro, Universidade do Estado da Bahia

Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Licenciado em Educação Física pela Universidade Católica do Salvador (UCSal). Professor Titular Pleno do Departamenteo de Educação II da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e Professor Associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Docente permanente dos programas de pós-graduação em Educação da UFBA e Educação e Contemporaneidade da UNEB.

References

AMAZÔNIA Postal: Documentário propõe a troca de vídeo-cartas entre jovens do Amazonas. TV Brasil, [S. l.], 6 maio 2018. Disponível em: https://bit.ly/3nmvO2r. Acesso em: 20 abr. 2021.

BATISTA, Cristiane Silveira; OLIVEIRA, Paulo Custódio. Diários de Motocicleta: diários de imagens cifradas. Caracol, São Paulo, n. 18, p. 331-352, jul./dez. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3tLmsPX. Acesso em: 20 set. 2020.

BAUMAN, Zigmund. 44 Cartas do mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BERGALA, Alain. Kiarostami e Erice. Biblioteca Diplô, [S. l.], 6 set. 2007. Disponível em: https://bit.ly/3nfFQT5. Acesso em: 2 abr. 2021.

BUENOS AIRES. Dirección General de Cultura y Educación. Sub Secretaria de Educación, Dirección Provincial de Educación Secundária. Video-Cartas: correspondencia fílmica: las y los estudiantes dicen, hacen y comunican. Buenos Aires: [s. n.], 2020. 8 p. Disponível em: https://bit.ly/3aA7hSm. Acesso em: 2 abr. 2021.

DIÁRIOS de motocicleta. Direção de Walter Salles. Produção. Film Four e BD Cine. Distribuição: Buena Vista e Internacional Focus Features. Oxford, 2004. 1 DVD (120 min), col., son.

DULTRA, Maruzia de Almeida. Vídeo-cartas não filosóficas: percurso da aparição de um corpoimagem. 2018. 626 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

DULTRA, Maruzia de Almeida. Correspondência Poética: a linguagem (não) verbal na série de vídeo-cartas de Shuntarõ Tanikawa e Shûji Terayama. Revista Visualidades, Goiás, v. 1, p. 1-18, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3aE9WdJ. Acesso em: 20 abr. 2021.

ESTEVES, Luiz Carlos Gil et al. Estar no papel: cartas dos jovens do ensino médio. Brasília: Unesco, 2005.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d’Água: 1993.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra: 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp: 2000.

FREIRE, Paula. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra: 2011.

GONÇALVES, Gustavo Soranz. Território Imaginado: imagens da Amazônia no cinema. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Cultura da Amazônia) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2009.

JOSSO, Marie-Cristine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, v. 63, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007. Disponível em: https://bit.ly/3sPYVfD. Acesso em: 20 set. 2020.

JOSSO, Marie-Cristine. Histórias de vida e formação: suas funcionalidades em pesquisa, formação e práticas sociais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 5, n. 13, p. 40-54, jan./abr. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3tV5Cyc. Acesso em: 20 abr. 2021.

KANAMARU, Antonio Takao. Autonomia, cooperativismo e autogestão em Freinet: fundamentos de uma pedagogia solidária internacional. Educ. Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 3, p. 767-781, jul./set. 2014. Disponível em: https://bit.ly/32Tt4Qt. Acesso em: 20 abr. 2021.

KIELING, Alexandre S. Narrativas digitais interativas e o uso da tecnologia como narrador implícito. Revista FAMECOS: Mídia, Cultura e Tecnologia, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 739-758, set./dez. 2012. Disponível em: https://bit.ly/3sQ6mU0. Acesso em: 20 abr. 2021.

LEIRO, Augusto Cesar Rios. Educação e mídia esportiva: representações sociais da juventude. 2004. 293 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004.

LEIRO, Augusto Cesar Rios; RIBEIRO, Sergio Dorenski Dantas. Dialogicidade como desafio de pesquisa em educação e mídia. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 8, n. 1, p. 388-360, jan./abr. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3tQpVge. Acesso em: 20 set. 2020.

MARIANI, Fabio; MATTOS, Magda. CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. R. Educ. Pública, Cuiabá, v. 21, n. 47, p. 663-667, set./dez. 2012. Disponível em: https://bit.ly/3aGyJOp. Acesso em: 20 abr. 2021.

MIRANDA, Luciana Lobo et al. O vídeo como dispositivo na pesquisa com jovens estudantes: contorno(s) estético-ético-político(s). Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 8, n 1, p. 53-64, jan./jun. 2017. Disponível em: https://bit.ly/2RVvjk5. Acesso em: 20 set. 2020.

NÓVOA, Antonio. Devolver a formação aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 18, n. 35, p. 11-22, jan./jun. 2012. Disponível em: https://bit.ly/2RRLTRU. Acesso em: 20 set. 2020.

OLIVARI, Lucreia. Acercando culturas: materiales comunicativos, reflexiones y aprendizajes. CIC Batá, Córdoba, ES, abr. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3xfAzzr. Acesso em: 2 abr. 2021.

PASSEGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011. Disponível em: https://bit.ly/2PiiVtx. Acesso em: 20 set. 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição et al. (Con)viver com o adoecimento: narrativas de crianças com doenças crônicas. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 46, p. 45-57, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3aVYoTt. Acesso em: 20 abr. 2021.

PAULA, Ercilia Maria Angeli Teixeira (org.). Cartas Pedagógicas: estratégias revisitadas para novos tempos. Curitiba: CRV, 2018.

PAULA, Ercilia Maria Angeli Teixeira (org.). Cartas Pedagógicas: revisitando memórias e experiências em novos tempos. Curitiba: CRV, 2019.

PRENSKY, Marc. Digital Natives Digital Immigrants. On the horizon, Bradford, UK, v. 9, n. 5, p. 1-6, oct. 2001. Disponível em: https://bit.ly/3es63K2. Acesso em: 24 mar. 2021.

REYNOTH, Esmeralda. Antes de ser enviada, a carta deve ser escrita. Correspondências (2005-2007) de Victor Erice e Abbas Kiarostami. Correspondência Cine, [S. l.], 6 jul. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3dNaxvN. Acesso em: 2 abr. 2021.

RODRIGUES, Alessandra. Narrativas digitais e experiência: exploração de conceitos e implicações para a educação em uma perspectiva humanista. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 692-714, abr./jun. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3ayRWBC. Acesso em: 20 set. 2020.

RUIZ, Coraci Bartman. Documentário-Dispositivo e Vídeo-Cartas: aproximações. 2009. 105 f. (Dissertação em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

SÃO PAULO (Estado). Diretoria de Ensino. Região de Capivari. I Mostra de Vídeo-Cartas para o futuro. Governo do Estado de São Paulo, São Paulo, 10 ago. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3vc4bvE. Acesso em: 2 abr. 2020.

SOLIGO, Rosaura Angélica. Quem forma quem? Instituição de sujeitos. 2007. 212 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

SOLIGO, Rosaura. Cartas Pedagógicas sobre a docência. São Paulo: GKF: 2015.

SOUTO MAIOR, Ana Christina. O gênero carta: variedade, uso e estrutura. Ao pé da letra, Pernambuco, v. 3, n. 2, p 1-13, 2001. Disponível em: https://bit.ly/3tQfo4H. Acesso em: 20 set. 2020.

SOUZA, Elizeu Clementino. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, p. 22-39, jan./abr. 2006. Disponível em: https://bit.ly/2RWoMWp. Acesso em: 20 set. 2020.

SOUZA, Maria Goreti da Silva; CABRAL; Carmem Lúcia de Oliveira. A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, v. 33, n. 2, p. 149-158, jul./dez. 2015. Disponível em: https://bit.ly/2Qsy2RO. Aceso em: 20 set. 2020.

SUÁREZ, Daniel Hugo. Escribir, leer y conversar entre docentes em torno de relatos de experiencia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 1, n. 3, p. 480-497, set/dez. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3nlApln. Acesso em: 20 abr. 2021.

TEASER Amazônia Postal. [S. l.: s. n.], 19 mar. 2018. 1 vídeo (aprox. 3 min). Canal Rizoma Audiovisual. Roteiro Gustavo Soranz. Disponível em: https://bit.ly/3tLlMdn. Acesso em: 2 abr. 2021.

VIEIRA, Adriano. Cartas Pedagógicas. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora: 2010. p. 65-66.

Published

2022-02-15

How to Cite

PAULA, E. M. A. T. de; LEIRO, A. C. R. . Education and contemporary technologies:: digital narratives from young people in video-letters. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 243–260, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p243-260. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11693. Acesso em: 18 may. 2024.