Whom is Remote Learning for?

the peasants in the (un)context of digital inclusion policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p88-105

Keywords:

Rural Education, Remote Learning, Inclusion Policy

Abstract

The following article approaches the theme of remote learning and its incidence in the paradigm of education from/of the countryside, highlighting the digital inclusion policy for the peasant students in the context of the Pandemic Covid-19 as an alternative of educational inclusion or exclusion. The general objective is to analyze how remote teaching concerns the dismissal of the paradigm of education in/of the countryside, before the high level of digital exclusion of peasants in the University. The investigation has as methodological basis the qualitative research, the participatory research, from the documental analysis of resolutions, ordinances, established decisions by the courses and academic works guided. The results show that the inclusion policies for students in the universities may provide material conditions for the equal education when the access and permanence of the individual from the countryside in the university are considered a principle.

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Author Biographies

Maria do Socorro Pereira da Silva, Universidade Federal do Piauí

Professora Adjunta Universidade Federal do Piauí (UFPI) na graduação no Curso de Licenciatura em Educação do Campo(LEDOC) e Professora do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas (PPGPP - UFPI) . Doutora em Educação (UFPI) com Doutoramento Sanduíche no Centro de Estudos Sociais (CES) na Universidade de Coimbra (UC) em Portugal. Especialização em Docência do Ensino Superior, graduação em Licenciatura em Pedagogia e Bacharelado em Administração. Atualmente, na UFPI, desenvolve Pesquisa com bolsa na área da Política de Estruturação e a Desinstitucionalização do Pronera ? FASE II; na Extensão coordena o Projetos de Extensão Universidade Popular e no Ensino Coordena a primeira Latu Sensu com a Especialização em Educação do Campo da UFPI. Investiga as áreas da Educação, Educação Popular, Educação do Campo, Formação de Professores, Prática Pedagógica, Prática Educativa, Ciência Descolonial, Universidade, Metodologias Participativas, Investigação-Ação Participante, Política de Educação, Globalização Colonial, Estado. Políticas Públicas. Coordena o Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação, Ciência Descolonial, Epistemologia e Sociedade (NEPEECDES).

Adriana Lima Monteiro Cunha, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Educação, Professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Piauí, campus Professora Cinobelina Elvas, Bom Jesus, Piauí. Integra o Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação, Ciência Descolonial, Epistemologia e Sociedade (NEPEECDES)

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Published

2022-02-15

How to Cite

SILVA, M. do S. P. da; CUNHA, A. L. M. Whom is Remote Learning for? the peasants in the (un)context of digital inclusion policies. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 88–105, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p88-105. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11635. Acesso em: 18 may. 2024.