Digital Children’s Literature

FROM BRAZILIAN PRODUCTION TO CHILDREN'S READING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p281-301

Keywords:

Children's digital literature. Literary apps. Literary reading. Early childhood education.

Abstract

The paper presents results of a doctoral research and aims to disseminate the production of children's digital literature in Brazil and discuss this new way of doing and reading literature. For this, we carried out: i) searches on publishers websites, virtual bookstores and in the 'digital children's' category of the Jabuti Award (2015-2017) and ii) analyzes three literary apps: “Little great tales of truth”, “How much butt! " and “Magic rands” in dialogue with purposeful reading actions carried out with a group of children aged 5 and 6 years old from a federal public school in Rio de Janeiro. Despite the limited space in the Brazilian publishing market for digital children's literature, the research showed that this is a powerful artistic production, whose planned collective access was able to amplify reading actions at school and contribute to the literary formation of children and teachers.

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Author Biographies

Rafaela Vilela, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora e mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Infância, linguagem e educação (GEPILE).

Patrícia Corsino, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Pedagogia, mestre e doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora Associada do Departamento de Didática da Faculdade de Educação e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É coordenadora do Laboratório de Estudos em Linguagem, Leitura, Escrita e Educação - LEDUC e líder do Grupo de estudos e pesquisa Infância, Linguagem e Educação.

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Published

2022-02-15

How to Cite

VILELA, R.; CORSINO, P. . Digital Children’s Literature: FROM BRAZILIAN PRODUCTION TO CHILDREN’S READING. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 281–301, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p281-301. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11595. Acesso em: 18 may. 2024.