O ENSINO DE NÚMEROS E A REALIZAÇÃO DE OFICINA: LANÇANDO O OLHAR ACERCA DE EXPERIÊNCIAS

Authors

Keywords:

Quatro operações matemáticas. Jogos. Ensino de Matemática.

Abstract

This work describes a pedagogical workshop carried out by a Mathematics Degree student at the State University of Bahia (UNEB), in a municipal school in Senhor do Bonfim, Bahia. The workshop is linked to the Study and Research Laboratory in Mathematics Education (LEPEM/CNPq) and supported by the Afirmativa program, with the allocation of resources for extension monitoring. The objective of the workshop was to contribute to the teaching and learning of the four mathematical operations, in a 6th grade class of Elementary School, using methodologies such as problem solving, manipulative materials and games. based on the experiences, we realized that the use of games is effective in teaching and learning students, as long as they are well planned and considered playful by those involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alayde Ferreira dos Santos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus VII. Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade de Santa Catarina (UFSC).

References

BARBOSA, E. P. ., Ribeiro, L. das N. ., Santos, R. C. ., & Silva, A. J. N. da. (2017). REDESCOBRINDO AS QUATRO OPERAÇÕES BRINCANDO. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 2(01), 69–76. Recuperado de https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/9813.

GRANDO, Regina Célia. Recursos didáticos na Educação Matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, v. 5, n. 02, p. 393-416, 2015.

LORENZATO, Sergio (Ed.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Autores Associados, 2021.

MARQUES, Alixandre Marques Cruz; DE VASCONCELOS, Carlos Alberto. Mais 1000: um recurso para o ensino de Matemática. Encontro de ludicidade e educação matemática, v. 3, n. 1, p. e202122-e202122, 2021.

MELO, Claudiano Henrique da Cunha; LIMA, Claudiney Nunes de. A importância dos jogos no ensino de Matemática no Ensino Fundamental II. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, nº 39, 18 de outubro de 2022. Disponível em:https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/39/a-importancia-dos-jogos-no-ensino-de-matematica-no-ensino-fundamental-ii.

PEREIRA, I. de F. ., Porto Neta, J. do N. ., Barbosa, J. R. ., & Almeida, U. (2014). ATIVIDADES LÚDICAS NO ENSINO E APRENDIZAGEM DAS QUATRO OPERAÇÕES MATEMÁTICAS. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 1(01), 16–21. Disponivel em: https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/98.

SILVA, Américo Junior Nunes. A ludicidade e o ensino de Matemática: ampliando o olhar acerca de uma atividade extensionista no Ensino Fundamental. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 14, n. 2, p. 1-16, 2023.

Published

2023-10-05

How to Cite

Oliveira dos Santos, G., Junior Nunes da Silva, A., & Santos, A. F. dos. (2023). O ENSINO DE NÚMEROS E A REALIZAÇÃO DE OFICINA: LANÇANDO O OLHAR ACERCA DE EXPERIÊNCIAS. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01). Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18479