A CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS COMO FERRAMENTA DE LETRAMENTO PARA PESSOAS AUTISTAS

Authors

Keywords:

Autismo, Educação, contação de histórias, formação docente

Abstract

Abstract: This article appears as the final task the course “Storytelling”, taught by Dra, Professor Rosemary Lapa, and brings the results of a research based on the review of scientific articles on storytelling for children and people with ASD (Autistic Spectrum Disorder). The data collected were collected on the Google Scholl Plataforma, observing the frame of publication of the of the articles from 2020 onwards. The general objective is to think about how to work with storytelling for people with ASD. And as a specific objective, it is intended to identify ways and means of working storytelling for people with ASD and to develop techniques to work storytelling for people with ASD. The preliminary results of this research lead us to realize the didactic advantages and the different possibilities of working on storytelling with children and people with ASD as a way to foster communication, in addition to vocabulary acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Márcia Cristina Barreto Fernandes de. Desenvolvimento de conceitos científicos em crianças com deficiência mental. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Católica de Brasília. Brasília, p. 114 . 2006.

ALVARENGA, Estelbina Miranda. Metodologia da Investigação Quantitativa e Qualitativa – Normas Técnicas de apresentação de Trabalho Científico. Tradução de Cesar Amarilhas. 2. ed,. Assunção, Paraguai: A4 Diseños, 2011.

BATTISTELLO, Viviane Cristina Mattos; ELICKER, Ana Teresinha ; VOLMER, Lovani ; MARTINS, Rosemari Lorenz . A contação de histórias para crianças autistas. Letras de Hoje, v. 55, n. 3, p. e36496, 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36496. Acesso em: 19 jul. 2022.

BRASIL. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à educação. Brasília: MEC, SEB, 2013. Disponível em: http://www. oei.es/quipu/brasil/pol_educ_infantil.pdf. Acesso em : 15 de jul 2019. BRASIL. Ministério da Educação.

CERVO, Amando Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. São Paulo: Makron Books, 1996.

CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS. 7 dicas para incluir alunos com autismo. Inclutopia , 2019. Disponível em: https://www.inclutopia.com.br/l/contacao-de-historias-7-dicas-para-incluir-alunos-com-autismo/. Acesso em: 19 de jul. 2022.

DELIBERATO, Débora ; ADURENS, Fernanda Delai Lucas e ROCHA, Aila Narene Dahwache Criado. Brincar e Contar Histórias com Crianças com Transtorno do Espectro Autista: Mediação do Adulto. Revista Brasileira de Educação Especial [online], Bauru, v. 27 , e0128 p.73-88, Jan.-Dez. 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0128>. Acesso em: 19 jul. 2022.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte". Educação & sociedade , v.23, p. 257-272, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/abstract/?lang=pt . Acesso em: 19 jul. 2022.

MARTINS, Yasmine. Diferenças entre os termos neurotípico, neurodiversidade e neuroatípico. Autismo e realidade, 2022. Disponível em:https://autismoerealidade.org.br/2022/07/29/diferencas-entre-os-termos-neurotipico-neurodiversidade-e-neuroatipico/ Acesso em: 19 de jul. 2022.

MENEGASSI, José Renilson (org). Leitura e ensino. Maringá: EDUEM, 2005, p. 15-44.

MENEZES, Luiza Campos; AMORIM, Kátia de Souza Para além dos déficits: interação e atenção conjunta em crianças com autismo. Psicologia em Estudo, v. 20, n. 3, p. 353-364, 30 set. 2015.

NUNES, Débora Regina de Paula e WALTER, Elizabeth Cynthia Processos de Leitura em Educandos com Autismo: um Estudo de Revisão. Revista Brasileira de Educação Especial [online], Marília, v. 22, n. 4, p. 619-632, out.-dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/GwGTF5VwzrfQSqbVWgYsNSc/abstract/?lang=pt Acesso em 19 jul. 2022

OLIVEIRA, Rosemary Lapa ; SANTOS, Luciene. S. A Constituição do sujeito leitor pela via da contação de histórias. Momento - Diálogos em Educação, v. 29, n. 2, p. 229- 248, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8927. Acesso em: 19 nov. 2023.

SANTIAGO, Helena de oliveira; JUNG, Hildegard Susana. A Contação de histórias para um aluno no espectro autista em tempos de pandemia: um relato de experiência. In: HORA DE EMPREENDER: COLÓQUIO EDUCAÇÃO, 2021, Canoas, Rio Grande do Sul. Anais [...]. Canoas, Rio Grande do Sul: Editora Unilasalle, 2021. v. 1. p. 8-11. Disponível em: https://www.unilasalle.edu.br/uploads/files/84a7b6192630f34d407557da429abcd5.pdf. Acesso em: 19 de jul. 2021.

SEMEGHINI-SIQUEIRA, Idméia. Recursos educacionais apropriados para recuperação lúdica do processo de letramento emergente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v.92, n.230, p.157 , jan/fev. 2011.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2011.

Published

2023-11-28

How to Cite

Gondim Gomes, M. M., & Nascimento Canda, C. (2023). A CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS COMO FERRAMENTA DE LETRAMENTO PARA PESSOAS AUTISTAS. Contação De Histórias E Oralidades - CHO, 1(1), 7–17. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/cho/article/view/18017