Historical ontology of culture or Ontology of the culture of the present in Michel Foucault

Historical ontology of culture or Ontology of the culture of the pFroAge to the effective historical episteme in the Contemporary Age

Authors

Keywords:

Historical ontology, Ontology of the present, Archaeorationalism, Archaeogenealogy, Michel Foucault

Abstract

We start from the Contemporary Age to problematize a theme that was introduced in the Modern Age. Culture is the place of enunciations, sometimes knowledge, sometimes knowledge, from an entire era. Philosophy starts to adjudicate for validation, when then we would have Philosophy, History and the Epistemology of Science, social or human. To do so, we used, with critical or analytical arch-rationalism, just arch-rationalism, as a System of Thought that problematizes the use of subjectivity in instrumental rationality and in the technical reproducibility of enunciation. We also work, with the archeogenealogical method, to demarcate the historical moment of the enunciation, in order to unearth the time and place of the enunciations. Therefore, the set of studies on Ontology of historical culture and Ontology of present culture should cover the problematization of three main axes in the statements: the theoretical, moment in which we question the form of truth or falsehood through which we constitute ourselves as subjects qua object; the ethical, moment in which we question the political form through which we constitute ourselves as subjects as an object; and the theoretical, moment in which we question the theoretical and ethical way in which we constitute ourselves as subjects who constitute other subjects as objects. It is in this sense of excavating the conditions for the possibility of the existence of the enunciation, linked to the objects present in the subjectivity of the subjects, that we will find the clarification of the enunciations. The positivity of statements does not concern only those related to the nature of its history, its geography, its architecture, much less to the functionality of language or language, but above all those that concern its theoretical and methodological nature of its foundation epistemological. The positivity of the utterances does not only concern the immediate past of their contingencies, but rather the place of the enunciative function that currently occupies the instrumental rationality and technical reproducibility of the use of the file and the writing in the utterance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michel de Vilhena Ferreira, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutorando em Ciências da Educação (PPGED/ICED/UFPA). Professor da Secretaria Executiva de Educação e Cultura do Estado do Pará (SEDUC) e da Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Belém do Pará (SEMEC).

Carlos Jorge Paixão, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Professor do Instituto de Ciências da Educação (PPGED/ICED/UFPA). Doutor em Ciências da Educação. 

Damião Bezerra Oliveira, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Professor do Instituto de Ciências Humanas e Sociais (IFCH/UFPA). Doutor em Ciências da Educação. 

References

ADORNO Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Conceito de Iluminismo. In: ADORNO, Theodor. Textos escolhidos. São Paulo: Nova Cultural, 1996. v. 1, pp. 17-62.

ARAÚJO, Sônia Maria da S.; MOTA NETO, João C. da. Raymond Williams e a produção do conhecimento em educação. Educação & Linguagem, v.15, n.26, jul./dez., 2012, pp. 118-136.

BAKTHIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC, 1992.

CARDOSO, Wladirson R. da S.; FERREIRA, Michel de V; SANTOS, Ágatha L. M. dos; MONTEIRO, Bárbara L. T. Sobre poder e disciplina: um olhar foucaultiano acerca das relações entre corpo, medicalização e ordenamento social. In: LEMOS, Flávia C. S.; GALINDO, Dolores; BICALHO, Pedro Paulo G. (Orgs.). Práticas de judicialização e medicalização dos corpos no contemporâneo. Curitiba: CRV, 2016. pp. 555-571.

CHARTIER, Roger. Iluminismo e revolução; Revolução e iluminismo. In: Origens culturais da Revolução Francesa. São Paulo: UNESP, 2009. pp. 25-48.

DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. São Paulo: UNESP, 2011.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2014. v.1.

ELIAS, Norbert. Problemas da autoconsciência. In: A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994. Parte II, pp. 63-125.

FALCON, Francisco José Calazans. Iluminismo. São Paulo: Ática, 1985.

FERREIRA, Michel de Vilhena; PAIXÃO, Carlos Jorge; OLIVEIRA, Damião Bezerra. Elementos de linguagem e arqueogenealogia em Michel Foucault. Revista da ANPOLL, vl. 53, n.º 2, pp. 85-99, 2022.

FERREIRA, Michel de Vilhena; PAIXÃO, Carlos Jorge. Introdução à análise epistemológica e “episteme dos métodos” dos Núcleos ou Grupos Científicos da Pós-graduação em Educação na Amazônia Paraense. In: OLIVEIRA, Damião Bezerra; ALVES, Laura M. A. (Orgs.). Educação, cultura e história: a resistência dos(as) oprimidos(as) na Amazônia ameaçada. Curitiba: Appris, 2022a.

FERREIRA, Michel de Vilhena. Formação continuada na socioeducação. São Paulo: Novas Edições Acadêmicas, 2018.

FERREIRA, Michel de Vilhena. Práticas curriculares de formação continuada de técnicos da Fundação de Atendimento Socioeducativo do Estado do Pará (FASEPA): um diagnóstico histórico-genealógico (2011-2015). Belém: UFPA, 2016. (Dissertação de Mestrado em Educação).

FERREIRA, Michel de Vilhena; PAIXÃO, Carlos Jorge; CARDOSO, Wladirson R. da S.; ALMEIDA, Mário T. B.; REIS JÚNIOR, Leandro P. Ferramentas de trabalho da pesquisa arqueogenealógica e cartográfica na educação básica: o documento e os saberes. In: LEMOS, Flávia C. S.; GALINDO, Dolores; BICALHO, Pedro Paulo G. de. (Orgs.). Coleções transversais com Gilles Deleuze: artes, saberes e política. Curitiba: CRV, 2016a. pp. 525-548.

FOUCUALT, Michel. O que São as Luzes? In: Michel Foucault: arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. 3.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013. pp. 351-368. (Coleção Ditos e Escritos, vl. 2).

FOUCUALT, Michel. Aula de 5 de janeiro de 1983. In: O governo de si e dos outros: curso dado no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010. pp. 03-23.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCUALT, Michel. Arqueologia do saber. 7.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCUALT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 9.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

KANT, Immanuel. Resposta à Pergunta: Que é “Esclarecimento”? (“Aufklärung”). In: Immanuel Kant: textos seletos. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 1985. pp. 100-116.

HACKING, Ian. Ontologia histórica. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2009.

NIETZSCHE, Friedrich. Textos sobre a história. 2.ed. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2011.

PAIXÃO, Carlos Jorge; PEREIRA, Ricardo A. G.; CONCEIÇÃO, Letícia C. da; OLIVEIRA, Ilka J. (Orgs.). Cultura epistemológica em pesquisas: cultura, cotidiano e educação na Amazônia. Curitiba: CRV, 2021. pp. 308.

RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: UNICAMP, 2007.

RORTY, Richard. A filosofia e o espelho da natureza. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

ROSE, Nikolas. Inventando nossos selfs: psicologia, poder e subjetividade. Petrópolis: Vozes, 2011.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Educação, sujeito e história. 3. ed. São Paulo: Olho D’água, 2012.

WILLIAMS, Raymond. Base e superestrutura na teoria da cultura marxista. In: Cultura e materialismo. São Paulo: UNESP, 2011. pp. 43-68.

WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1992.

Published

2023-08-06

How to Cite

Ferreira, M. de V., Paixão, C. J., & Oliveira, D. B. (2023). Historical ontology of culture or Ontology of the culture of the present in Michel Foucault: Historical ontology of culture or Ontology of the culture of the pFroAge to the effective historical episteme in the Contemporary Age. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 4(7), 418–437. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/15051