Primavera and the breaking of the seed

Primaverpotencies of a devir woman to trace other paths

Authors

Keywords:

Art history, Feminism, Visual Arts

Abstract

The following work aims to carry out an analysis of the female condition and gender roles supported by a post-structuralist theoretical line and studies of feminist critical theory about the history of western art, stressing, then, through an art research, the forces of subversive potency that act from the female body. The research counts on artistic experiences and experimentation within the development of works by the artist who writes it and even in processes of artistic development within the visual arts internship. Starting from the problem that the structures of colonization of the body and territories always seek ways to rewrite and engrave their history as a form of domination, the referent research understands that the history of art does not portray different behavior with the female body. In this way, the poetics of Primavera that is conceptualized here acts, then, as a force of woman devir that manifests itself ironically and opposed to authoritarian forms of power, absolute truths and devices of domination created according to the premise of a historically binary society, and misogynist. That said, it is considered that: by a spring force, the production of subjectivity linked to the disobedience of established forms and hybrid experimentation to the processes begins. Therefore, the work is designed to encompass and execute a contemporary conversation about the place of women in art, discovering itself as a process of territorialization and reterritorialization of assemblages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Castro de Souza, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Priscila Souza, artista independente e gerente de projetos, graduada em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) atuando principalmente nos seguintes temas: arte, ilustração digital, pintura e arte publicitária.

Roberta Stubs, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Roberta Stubs, doutorado em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista. Professora do curso de Artes Visuais da Universidade Estadual de Maringá. Coordenadora do DOBRA, grupo de pesquisa em arte, subjetividade, educação e diferença.

References

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia. 1ª ed. Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998

GAGO, Verónica. A potência feminista ou o desejo de transformar tudo. Editora Elefante, 2020.

GUATTARI Félix; RONILK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

HOOKS, Bell. Art on my mind: visual politics. Nova York: The New Press, 1995.

LEAL, Larissa. As várias faces da mulher no medievo. 2012. Disponível em: <http://periodicosonline.uems.br/index.php/WRLEM/article/view/2083/1649 >. Acesso em nov. 2021.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas. São Paulo: Edições Aurora, 2016.

PELLEJERO, Eduardo. A realidade potencial: visões do possível e do impossível. In: BRITO, Maria; COSTA, Dhemersson. Variações Deleuzianas: Educação e Pensamento e Política e Fabulação e... Pará: EditAedi, 2019.

PELLEJERO, Eduardo. A realidade potencial: visões do possível e do impossível. In: BRITO, Maria; COSTA, Dhemersson. Variações Deleuzianas: Educação e Pensamento e Política e Fabulação e... Pará: EditAedi, 2019.

PEREZ, Karine. Apontamentos sobre o conceito de apropriação e seus desdobramentos na arte contemporânea. Revista Art, 2008.

PRATAS, Gloria. O feminino na arte medieval. Disponível em: <https://cdn.fbsbx.com/v/t59.270821/23961325_1591855070902812_4635022328093212672_n.docx/Documentosemt%C3%ADtulo.docx?oh=96aa63a683577497a08af8fb39c56d97&oe=5A36A472&dl=1 > . Acesso em nov. 2021.

REILLY, Maura. Ativismo curatorial: resistindo ao masculinismo e ao sexismo. In.: Histórias das mulheres, histórias feministas: antologia. São Paulos: MASP, 2018.

ROBLES; FEZZI. Arte da América Central e do Sul. In.: VALSECCHI, Marco. Galeria Delta Da Pintura Universal. 1972.

ROLNIK, Suely. Florações da Realidade. São Paulo, 2006.

ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir: Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. São Paulo: PUC/SP, 1993.

SILVA, Vítor. Desvios de linguagem: as contribuições de Rubens Gerchman e Nelson Leirner para a prática da apropriação de imagens na arte contemporânea no Brasil. Uberlândia: UFU, 2012.

STUBS, Roberta. Devires de um Corpo experiência. 1. ed., Curitiba: Appris, 2019.

TVARDOVSKAS, Luana. Teoria e crítica feminista nas artes visuais. In: Simpósio Nacional de História, 24., 2011, São Paulo. Anais [...] São Paulo: ANPUH, 2011.

VALSECCHI, Marco. Galeria Delta Da Pintura Universal. Vol II, Rio de Janeiro: Editora Delta S.A., 1966.

WOLF, Virgínia. Um Teto Todo Seu. Companhia das Letras, 2014.

Published

2023-08-06

How to Cite

Souza, P. C. de, & Stubs, R. (2023). Primavera and the breaking of the seed: Primaverpotencies of a devir woman to trace other paths . Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 4(7), 130–152. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/15022