NAVIGATING IS NECESSARY! SURVIVAL IS URGENT! METAPHORS FOR LIFE AND EDUCATION.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1107

Keywords:

Autobiographical narrative, Emergency Remote Teaching, University teaching

Abstract

In this autobiographical narrative, we report and analyze the unique experiences of a university professor during the Remote remote teaching program, conceived as an emergency alternative to the Coronavirus pandemic, so that educational activities could continue. From a critical look at the insertion of Digital Information and Communication Technologies in the teaching and learning processes in Higher Education, the author describes her participation in some of the institutional decision-making moments about the way the classes would continue. Moreover, the author, while narrating her memories and practices, presents her teaching experience during the period of adaptation from face-to-face teaching to remote teaching, using data from her own research in teaching to analyze the dilemmas experienced during the virtual discipline and the students' evaluations about the experience of this non-face-to-face training. Thus, she analyzes that thinking critically about technology and our relationship with it is fundamental for us to review our pedagogical practices when we return to face-to-face classes, in order to explore the multiple didactic possibilities of integrating contemporary technologies in university classrooms in a critical and collective way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bethania Medeiros Geremias, Universidade Federal de Viçosa

Doutora e mestre em Educação Científica e Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Realizou Doutorado Sanduíche, pelo Programa Institucional de Bolsas de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE) da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) no laboratório CommunIcations MEdiations, Organisations Savoirs (Cimeos) da Université de Dijon-França. Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de Viçosa (UFV).

References

ALVES Nilda. Decifrando o pergaminho – o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês B.; ALVES, Nilda. (Orgs.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 13-38.
BERTAUX, Daniel. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. 2. ed. Tradução: Zuleide Alves Cardoso Cavalcanti e Denise Maria Gurgel Lavallée; revisão científica: Maria da Conceição Passeggi e Márcio Venício Barbosa. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. 167 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Projeto alunos conectados, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/alunosconectados Acesso em: 31 ago. 2022.
CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios 2019 [livro eletrônico]. São Paulo, SP: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20201123121817/tic_dom_2019_livro_eletronico.pdf Acesso em: 31 ago. 2022.
CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios 2018 [livro eletrônico]. São Paulo, SP: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2018. Disponível em: https://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/2/12225320191028-tic_dom_2018_livro_eletronico.pdf Acesso em: 22 ago. 2022.
FEENBERG, Andrew. Transformar la tecnología. Una nueva visita a la teoría crítica. Bernal, Editorial: Universidad Nacional de Quilmes, 2012. 312 p. (Colección Ciencia, Tecnología y Sociedad).
FREIRE, Paulo; FREIRE, Ana Maria Araújo; OLIVEIRA, Walter Ferreira de. Pedagogia da Solidariedade, 2ª Ed., São Paulo: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo, SP: Editora Unesp, 2000.
FREITAS, Denise; GALVÃO, Cecília. O uso de narrativas autobiográficas no desenvolvimento profissional de professores. Ciências & Cognição, v.12, p. 219-233, dez. 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cc/v12/v12a21.pdf Acesso em: 03 jul. 2022.
HODGES, Charles et. alli. As diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, v. 2, p. 1-12, jun. 2020. Disponível em: https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17/16 Acesso em: 31 ago. 2022.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito ao sujeito da formação. In: NÓVOA,
António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010, p. 59-79.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. NORONHA, Jovita M. G (org). Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha; Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
SANTOS, Yuri Andrei Batista; TORGA, Vânia Lúcia Menezes. Autobiografia e (res)significação. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 119–144, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/42467 Acesso em: 31 ago. 2022.
VIEIRA-PINTO, Álvaro. O Conceito de Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ: Contraponto, 2005.

Published

2023-04-28

How to Cite

GEREMIAS, B. M. NAVIGATING IS NECESSARY! SURVIVAL IS URGENT! METAPHORS FOR LIFE AND EDUCATION. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1107, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1107. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/14836. Acesso em: 13 may. 2024.