Virtual diary as a cybertraining space and the movement of praxis in pedagogy undergraduation course at UNEB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p318-337

Keywords:

Vitual diaries, Online education, Cyberculture, Communicative rationality, Research-training

Abstract

It presents the result of a (cyber)training practice with undergraduate students of the Pedagogy course, face-to face, and the studying object was the reflection of these subjects on the construction of educational praxis when they attended on a virtual learning environment during online education. It aims to problematize discursive actions presented by future teachers of Elementary Education, when we experienced (cyber)training, considering technological, pedagogical aspects and disciplinary content, which are part of the virtual organization courses. Methodologically, it is placed as a research-training (SANTOS, 2009), and having as a device for the construction of information the virtual diary, one of the virtual learning interfaces acquainted on Moodle. Through this studying, we ratify the importance of conducting training practices on online education, as a praxis movement, also in face-to-face courses, considering the performance of the future teacher in cyberspace. 

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Author Biographies

Úrsula Cunha Anecleto, Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestra em Crítica Cultural pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Docente no Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL/UEFS). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5640144801632064).

Obdália Santana Ferraz Silva, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia UNEB). Professora adjunta do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Docente dos Programas de Pós-graduação Educação e Diversidade (MPED/UNEB) e Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC/UNEB). Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias, vinculado ao CNPq/CAPES.

Ediluzia Pastor da Silva, Secretaria da Educação do Estado da Bahia

Metre em Educação e Diversidade da Universidade do Estado da Bahia (PPED/UNEB). Docente da Educação Básica na Secretaria Municipal de Educação de Valente (BA). Pesquisadora do Grupo Grupo de Estudo e Pesquisa em (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias, vinculado ao CNPq/CAPES.

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Published

2022-02-15

How to Cite

ANECLETO, Úrsula C.; SILVA, O. S. F.; DA SILVA, E. P. Virtual diary as a cybertraining space and the movement of praxis in pedagogy undergraduation course at UNEB. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 318–337, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p318-337. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/8335. Acesso em: 18 may. 2024.