A Importância das Redes Colaborativas no Processo de Internacionalização da Educação Superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n73.p36-52

Keywords:

Internationalization of Higher Education, Academic Cooperation., Collaborative Networks.

Abstract

This study on the theme of internationalization in higher education aims to analyze how collaborative networks can contribute to the process of Internationalization of Higher Education. The methodological path of this applied research is qualitative and exploratory in nature and was developed using literature review based on bibliographic research as data collection procedures. The results indicate that economic, political, social and cultural interactions between world nations favored by globalization, make Higher Education Institutions (HEIs) seek academic cooperation, more precisely collaborative networks, as a way to increase the internationalization process. of Higher Education. It is concluded that, from these collaborations, opportunities arise for the formation of cooperation networks that enable innovations in teaching and research, providing greater visibility for research groups and institutions in the global context. In this way, the importance of collective and supportive work is reaffirmed to strengthen both research and internationalization in Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sirlei de Lourdes Lauxen, Universidade de Cruz Alta

Doutora em Educação pela UFRGS, com Estágio pós-doutoral em Educação pela UFRGS/UniLisboa. Bolsista PNPD/CAPES. Mestre em Educação pela UPF e Graduada em Pedagogia - Orientação Educacional/Unijuí. Professora do Programa de Pós-Graduação em Práticas Socioculturais e Desenvolvimento Social da Universidade de Cruz Alta/RS. Líder do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudo e Pesquisa em Práticas Sociais.

Luísa Cerdeira, Universidade de Lisboa

Doctorate in Educational Sciences, Specialty Policies and Organisation of the Educational System, approved with Praise and Distinction, attributed unanimously by the jury, Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Lisbon). Assistant Professor at University of Lisbon (UL), Institute of Education, since 2010. Research interests concerns the Economy of Education and the Higher Education Management and Financing Policies.

Jocelia Martins Marcelino, PUC-RS

Doutoranda em Educação pela Pontificia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Bolsista CAPES/PROEX. Mestra em Práticas Socioculturais e Desenvolvimento Social pela Universidade de Cruz Alta. Graduada em Letras - Secretariado Executivo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Atuou como Assessora de Assuntos Internacionais da Universidade de Cruz Alta. Pesquisa principalmente os seguintes temas: internacionalização da educação superior, internacionalização do currículo, interculturalidade e cidadania global.

References

ABBA M. J.; CORSETTI, B. Contribuições para uma internacionalização da

educação superior desde e para América Latina. A experiência da UNILA e da ELAM

Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 181-200, jul.-dez. 2016

AUPETIT, S. D. Introducción la internacionalización de la educación superior y la ciencia en América Latina: un balance necesario. In: AUPETIT, S. D.; ESCOBAR, V. J de. (Coord.) Internacionalización de la educación superior y la ciencia en América Latina y el Caribe: un estado del arte. Caracas: UNESCO-IESALC, 2014

AUPETIT, S. D. Internacionalización y proveedores externos de educación superior en los países de América Latina y en el Caribe: principales problemáticas. IESALC/UNESCO. Março.2005.

ARANA, R. S.; PEREIRA, E. N.; PERES, F. F. F. The internationalization of higher education in Latin American universities: a systematic literature review. SciELO Preprints, 2021. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.2431. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/2431. Acesso em: 6 maio. 2022.

CERDEIRA, L., TAYLOR, M. L. M. O Espaço da Educação Superior de Língua Portuguesa. Os Desafios da Internacionalização e da Cooperação. Congress of the Latin American Studies Association, Boston, USA, May 24 - May 27, 2019.

CONFERÊNCIA REGIONAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE. Declaración de la CRES 2018. Córdoba, 2018.

CORRALES, K. A.; REY, L. P. A.; ESCAMILLA, Nazira S. Is EMI Enough? Perceptions from University Professors and Students. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, Colômbia, v. 9, n. 2, p. 318–344, 2016. https:/doi.org/10.5294/laclil.2016.9.2.4.

DE WIT, Hans. Internationalisation of Higher Education in the United States of America and Europe. PhD Thesis.Universiteit van Amsterdam, 2001

DE WIT, H.; GACEL-ÁVILA, J.; KNOBEL, M. Estado del arte de la internacionalización de la educación superior en América Latina. ESAL- Revista de Educación Superior en América Latina. julio-diciembre, 2017.

GACEL-ÁVILA, J. et al. The Latin American way: trends, issues and directions. In: DE WIT, H; JARAMILLO, I.C.; GACEL-ÁVILA, J.; KNIGHT, J. (Eds,) Higher education in Latin America: the international dimension. Washington: The World Bank. 2005.

GACEL-ÁVILA, J.; RODRÍGUEZ-RODRÍGUEZ, S. Internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe. Un balance. México: unesco-iesalc, Universidad de Guadalajara, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2018

GAMA M. E. da C. Internacionalização de Currículos: Teoria e Prática. In Programa de Formação Continuada. 2015

IAU. Affirming academic values in internationalization of higher education: a call for action. Purpouse. International Association of Universities. April, 2012.

KNIGHT, J. An internationalization model: responding to new realities and challenges. In: DE WIT, H; JARAMILLO, I.C.; GACEL-ÁVILA, J.; KNIGHT, J. (Eds,) Higher education in Latin America: the international dimension. Washington: The World Bank. 2005.

KNIGHT, J. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, 8 (1), 5-31 2004

KNIGHT, Jane. Updating the definition of internationalization.International Higher Education, n. 33,2003

KNIGHT, J; DE WIT, H. Strategies for internationalisation of higher education: historical and conceptual perspectives. In: DE WIT, Hans (ed.). Strategies for the internationalisation of higher education: a comparative study of Australia, Canada, Europe and the United States of America. Amsterdam: EAIE, 1995.

KNIGHT, J. Internationalization: Elements and Checkpoints. Canadian Bureau for International Education (CBIE). Research nº 7, 1994.

LAUS, S. P.; MORISINI, M. C. Internationalization of Higher Education in Brazil in DE WIT et al (Ed). Higher Education in Latin America: The International Dimension. Washington: The World Bank, 2005.

MARCELINO, J. M., LAUXEN, S. L. Internacionalização da educação superior e a construção da cidadania global: existem conexões possíveis? Porto Alegre: EDIPUCRS. Série RIES/Pronex, 2021.

MIURA, I. K. O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo de três áreas do conhecimento. Tese de Livre Docência, São Paulo, FEA-RP, 2006.

MOROSINI, M. (org.). Internacionalização da Educação Superior. In: MOROSINI, M. C. (Editora-chefe). Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário vol. 2 – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), 2006. (p. 93-161).

MOROSINI, M. C. Internacionalização da Educação Superior e integração acadêmica. Conferências. UFRGS, 2017. p. 6-12.

MOROSINI, M; NEZ, E.& WOICOLESCO, V.G. A mobilidade acadêmica e as redes colaborativas Sul-Sul: o caso da UNILA. In: Lucena, S; Nascimento, M. B. & Sorte, P.B. (Org) Espaços de aprendizagem em redes colaborativas na era da mobilidade. Editora Universitária Tiradentes: Aracaju-Sergipe. 2020.

OECD. Approaches to Internationalisation and Their Implications for Strategic Management and Institutional Practice: A Guide for Higher Education Institutions, Higher Education Programme (IMHE), Report, 2012

PASTOR, G.; TORRES, L. Territorios y paisajes en(red)ados en América Latina.

Desafíos y tensiones en la formación de redes para la internacionalización universitaria. Estudios Avanzados, 28, enero 156-169. 2018.

POLAK, M. Internationalisation in Higher Education - From Ad Hoc to Maturity. ResearchGate. 2017. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/321883782_Internationalisation_in_Higher_Educati on_-_From_Ad_Hoc_to_Maturity

PRETTO, V.; ACIOLY-REGNIER, N.M.; REGNIER, JC. Cooperação internacional para novos conhecimentos: um estudo exploratório do sistema de tese em cotutela. Biennale Internationale de l'Éducation, de la Formation et des Pratiques Professionnelles - CNAM, Jun 2015, Paris, France

RIESAL (2022). Site oficial da Rede RIESAL Erasmus+.

Disponível em http://erasmusplusriesal.org/pt.

SEBASTIÁN, J. Las Redes de Cooperación como modelo organizativo y funcional para la I+D. Redes 7(15). 2000. Pp. 97-111. Disponible en RIDAA-UNQ Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la Universidad Nacional de Quilmes http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/702

SEBASTIÁN, Jesús. Cooperación e internacionalización de las universidades. Buenos Aires: Biblos, 2004.

SEBASTIÁN, Jesús, La internacionalización de las universidades como estrategia para el desarrollo institucional. Innovación Educativa [en linea] 2005, 5 (Mayo-Junio)

UNESCO. Educação superior: reforma, mudança e internacionalização. Anais da Conferência Mundial sobre Educação Superior. Paris, 23-25 de junho de 2003. Brasília: UNESCO Brasil, SESU, 2003.

UNIÃO EUROPEIA. Declaração de Bolonha. 1999. Disponível em: https://www.ehea.info/page-ministerial-conference-bologna-1999

WYNE, M. F. International Academic Collaboration: Why it May or May not work? American Society for Engineering Education, International Forum. Seatle.2015.

Published

2024-03-25

How to Cite

LAUXEN, S. de L.; CERDEIRA, L.; MARCELINO, J. M. A Importância das Redes Colaborativas no Processo de Internacionalização da Educação Superior. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 73, p. 36–52, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n73.p36-52. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/18610. Acesso em: 11 may. 2024.