Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral

engajamento e empreendimento conjunto

Authors

  • Silvana Capobiango Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Vania Finholdt Angelo Leite Universidade do Estado do Rio de Janeiro http://orcid.org/0000-0003-4583-7165

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p253-270

Keywords:

teacher education; integral education; full-time; Community of Practice.

Abstract

This study investigated the continuing education at a Full-Time Integral Education school in Niterói, Rio de Janeiro, Brazil. It is a qualitative research that was based on the studies of Teixeira (1962), Ribeiro (2018), Cavaliere (2007, 2010), Coelho (2002, 2009), about full-time integral education, and Lave and Wenger (1991), about Community of Practice. It was concluded that the continuing education developed in the school approaches the characteristics of a Community of Practice, because the commitment in the construction and execution of the Annual Instituting Projects chosen democratically by all involved was noticed. The educators were not bound by the determinations of the Common Core State Standards (BNCC), but, on the contrary, the studies and projects provided the expansion of the cultural, aesthetic, musical and knowledge repertoire of students and teachers. Therefore, the school values the integral development of all and proposes activities that develop the cognitive, aesthetic, bodily, affective aspects, distancing itself from an educational proposal that focuses only on the contents of the BNCC.

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Author Biographies

Silvana Capobiango, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestre pelo Programa de pós-graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Socais e Diretora Adjunta de uma escola da Rede Municipal de Niterói.

Vania Finholdt Angelo Leite, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação na Pontifícia Católica do Rio de Janeiro. Professora Adjunta na Faculdade de Formação de professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ). Docente credenciada do Programa de pós-graduação em Educação: processos formativos e desigualdades sociais.

References

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Published

2023-04-13

How to Cite

CAPOBIANGO, S.; LEITE, V. F. A. Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 70, p. 253–270, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p253-270. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15754. Acesso em: 20 may. 2024.