Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p338-354

Keywords:

Learning Analytics, Teacher Education, Distance Education, School Management

Abstract

Learning analytics is a research field still in the early stage in Latin America, including Brazil. This article aims to establish a predictive model, based on the learning analytics, which helps to monitor the performance of students of the distance learning degree in Pedagogy, of a university located in the State of Ceará (Brazil) and participant of the UAB System, with regard to training in school management. The statistical method was adopted, by applying the multinomial logistic regression technique to action categories carried out in Moodle by 274 students in two disciplines in the area of school management, distributed in seven centers. The results showed action categories that directly interfere in the student's performance, whether to approve, fail for grade or fail for missing classes, revealing the need for changes in the course design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marluce Torquato Lima Gonçalves, Ceará State University

PhD in Education from the State University of Ceará (UECE). Professor at the Education, Science and Technology Center of Inhamuns Region (CECITEC) at the State University of Ceará. Vice-coordinator of the research group Laboratory of Analytics, Educational Technology and Free Software (LATES). Tauá, Ceará, Brazil. E-mail: marluce.torquato@uece.br.

João Batista Carvalho Nunes, Ceará State University

PhD in Philosophy and Educational Sciences from the University of Santiago de Compostela (Spain). Professor at the Graduate Program in Education (PPGE) at the State University of Ceará (UECE). Coordinator of the research group Laboratory of Analytics, Educational Technology and Free Software (LATES). Researcher with a research productivity grant (PQ) from CNPq. Fortaleza, Ceará, Brazil. E-mail: joao.nunes@uece.br

References

AGRESTI, Alan; FINLAY, Barbara. Métodos estatísticos para as Ciências Sociais. 4. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

AGUIAR, Amanda Nobre. Evasão no curso de Licenciatura em Matemática a distância da UECE sob a perspectiva da analítica da aprendizagem. 2016. 115 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2016.

ALI, Liaqat; HATALA, Marek; GAŠEVIĆ, Dragan; JOVANOVIĆ, Jelena. A qualitative evaluation of evolution of a learning analytics tool. Computers & Education, v. 58, n. 1, p. 470-489, 2012. doi: 10.1016/j.compedu.2011.08.030.

BARBOSA, Gláucia Mirian de Oliveira Souza. Ação dos tutores e sua relação com o desempenho dos estudantes em curso de licenciatura da UAB/UECE sob a perspectiva da analítica da aprendizagem. 2019. 229 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.

BARBOSA, Gláucia Mirian de Oliveira Souza; NUNES, João Batista Carvalho; CHAVES, João Bosco. Ação dos tutores e sua relação com o desempenho dos estudantes em curso de Licenciatura em Química sob a perspectiva da analítica da aprendizagem. Revista Iberoamericana de Educación, v. 80, n. 1, p. 167-191, 2019. doi: 10.35362/rie8013469.

BIENKOWSKI, Marie.; FENG, Mingyu.; MEANS, Barbara. Enhancing teaching and learning through educational data mining and learning analytics: an issue brief. Washington, D.C.: U.S. Department of Education, 2012. Relatório. Disponível em: <https://tech.ed.gov/wp-content/uploads/2014/03/edm-la-brief.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf>. Acesso em: 9 abr. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, 2019. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file>. Acesso em: 9 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Brasília, 2016. Disponível em:< http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html >. Acesso em: 9 abr. 2021.

BROOKS, Rachel; RIELE, Kitty te; MAGUIRE, Meg. Ética e pesquisa em educação. Ponta Grossa: Ed. UEPG, 2017.

CAMBRUZZI, Wagner Luiz. GVWISE: uma aplicação de learning analytics para a redução da evasão na educação a distância. 2014. 76 f. Dissertação (Mestrado em Computação Aplicada) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014.

CHATTI, Mohamed Amine; DYCKHOFF, Anna Lea; SCHROEDER, Ulrik; THÜS, Hendrick. A reference model for learning analytics. International Journal of Technology Enhanced Learning, v. 4, n. 5/6, p. 318-331, 2012. doi: 10.1504/IJTEL.2012.051815.

CHAVES, João Bosco. Formação a distância de professores em Matemática pela UAB/UECE: relação entre interação e desempenho à luz da analítica da aprendizagem. 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2015.

CHAVES, João Bosco. Analítica da aprendizagem na Licenciatura em Matemática a distância da UAB/UECE: criação e aplicação de um modelo preditivo de desempenho acadêmico. 2020. 211 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020.

CEARÁ. Conselho Estadual de Educação. Resolução nº 460/2017, de 25 de janeiro de 2017. Dispõe sobre o exercício do cargo de direção de instituições de ensino da educação básica e dá outras providências. Fortaleza, 2017. Disponível em: < https://www.cee.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/49/2017/03/resoluo-n-460.2017.pdf>. Acesso em: 9 abr. 2021.

CECHINEL, Cristian; OCHOA, Xavier; SANTOS, Henrique Lemos dos; NUNES, João Batista Carvalho; RODÉS, Virginia; QUEIROGA, Emanuel Marques. Mapping learning analytics initiatives in Latin America. British Journal of Educational Technology, v. 51, n. 4, p. 892-914, 2020. doi: 10.1111/bjet.12941.

DIETZ-UHLER, Beth; HURN, Janete. Using learning analytics to predict (and improve) student success: a faculty perspective. Journal of Interactive Online Learning, v. 12, n. 1, p. 17-26, 2013. Disponível em: < http://www.ncolr.org/jiol/issues/pdf/12.1.2.pdf >. Acesso em: 12 abr. 2021.

FÁVERO, Luis Paulo. Análise de dados: modelos de regressão com Excel, Stata e SPSS. Rio de Janeiro: Elsevier, 2015.

FERGUSON, Rebeca. Learning analytics for open and distance education. CEMCA EdTech Notes, v. 5, n. 2, 2013. Disponível em: <https://www.cemca.org/ckfinder/userfiles/files/EdTech%20Notes_LA_Rebecca_15%20May.pdf >. Acesso em: 12 abr. 2021.

GONÇALVES, Marluce Torquato Lima. Formação do pedagogo para a gestão escolar na UAB/UECE: a analítica da aprendizagem na educação a distância. 2018. 225 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018.

GAMEZ, Luciano. A estruturação de cursos em EaD. In: LITTO, Fredric Michael; Formiga, Marcos (Org.). Educação a distância: o estado da arte. v. 2. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012. p. 75-82.

HARMELEN, Mark van. Analytics for understanding research. CETIS Analytics Series, v. 1, n. 4, p. 1-59, 2012. Disponível em: <http://publications.cetis.org.uk/wp-content/uploads/2012/12/Analytics-for-Understanding-Research-Vol1-No4.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2017.

HARMELEN, Mark van; WORKMAN, David. Analytics for learning and teaching. CETIS Analytics Series, v. 1, n. 3, p. 1-41, 2012. Disponível em: <http://publications.cetis.ac.uk/wpcontent /uploads/2012/11/ Analytics-for-Learning-and-Teaching-Vol1-No3.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2017.

HU, Bo; SHAO, Jun; PALTA, Mari. Pseudo-R2 in logistic regression model. Statistica Sinica, v. 16, p. 847-860, 2006. Disponível em: < http://www3.stat.sinica.edu.tw/statistica/oldpdf/A16n39.pdf >. Acesso em: 12 abr. 2021.

KAY, David; HARMELEN, Mark van. Analytics for the whole institution: balancing strategy and tactics. CETIS Analytics Series, v.1, n. 2, p. 1-39, 2012.

LOESCH, Claudio; HOELTGEBAUM, Marianne. Métodos estatísticos multivariados. São Paulo: Saraiva, 2012.

LONG, Phil; SIEMENS, George. Penetrating the fog: analytics in learning and education. EDUCAUSE Review, v. 46, n. 5, p. 31-40, 2011. Disponível em: < https://er.educause.edu/-/media/files/article-downloads/erm1151.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2021.

MANAEI-BIDGOLI, Behrouz; KASHY, Deborah A.; KORTMEYER, Gerd; PUNCH, William F. Predicting student performance: an application of data mining methods with an educational web-based system (LON-CAPA). In: ASEE/IEEE FRONTIERS IN EDUCATION CONFERENCE, 33., 2003, Boulder/CO. Proceedings of 33rd ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. Piscataway/EUA: IEEE, 2003. p. 1-6. Disponível em: <http://lon-capa.org/papers/v5-FIE-paper.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2021.

MCFADDEN, Daniel. Quantitative methods for analyzing travel behaviour on individuals: some recent developments. Cowles Foundation Discussion Papers, n. 474, p. 1-47, 1977.

MACFADYEN, Leah P.; DAWSON, Shane. Mining LMS data to develop an ‘early warning system’ for educators: a proof of concept”, Computers & Education, v. 54, n. 2, p. 588–599, 2010. doi: 10.1016/j.compedu.2009.09.008.

MAYER-SCHÖNBERGER, Victor; CUKIER, Kenneth. Big data: como extrair volume, variedade, velocidade e valor da avalanche de informação cotidiana. Rio de Janeiro: Elsevier Editora, 2013.

NUNES, João Batista Carvalho. Estado da arte sobre analítica da aprendizagem na América Latina. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 4., 2015, Maceió. Anais dos workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015. p. 1024-1033. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2015.1024.

NUNES, João Batista Carvalho. A analítica da aprendizagem: contribuições tecnologias digitais para a educação superior. In: SCHNEIDER Henrique Nou; CARVALHO, Geovânia. (Org.). V Ciclo de Conferências: “TIC & Educação”. Aracaju: Ed. Criação, 2016. p. 45-56.

NUNES, João Batista Carvalho; SALES, Viviani Maria Barbosa. Formação de professores de licenciatura a distância: o caso do curso de pedagogia da UAB/UECE. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 3, p. 757-773, jul./set. 2013. doi: 10.1590/S1517-97022013000300013

NUNES, João Batista Carvalho; SALES, Viviani Maria Barbosa; CHAVES, João Bosco. Learning analytics in mathematics teacher education at the Ceará State University. In: LATIN AMERICAN CONFERENCE ON LEARNING ANALYTICS - LALA, 2., 2019, Valdivia/Chile. Proceedings of the 2nd Latin American Conference on Learning Analytics. Online: CEUR-WS.org, 2019, p. 100-109. Disponível em: <http://ceur-ws.org/Vol-2425/paper15.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2020.

PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002.

PREARO, Leandro Campi; GOUVEIA, Maria Aparecida; MONARI, Carolina. Avaliação do emprego da técnica de análise de regressão logística em teses e dissertações de algumas instituições de ensino superior. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 30, n. 2, p. 123-140, maio/ago, 2009.

RODRIGUES, Rodrigo Lins; MEDEIROS, Francisco Petrônio Alencar de; GOMES, Alex Sandro. Modelo de regressão linear aplicado a previsão de desempenho de estudantes em ambiente de aprendizagem. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 24, Campinas. Anais do XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013. p. 607-616. doi: 10.5753/cbie.sbie.2013.607.

SALES, Viviani Maria Barbosa. Analítica da aprendizagem como estratégia de previsão de desempenho de estudantes de curso de Licenciatura em Pedagogia a distância. 2017. 223 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017.

SANTOS, Henrique Lemos dos; CECHINEL, Cristian; NUNES, João Batista Carvalho; OCHOA, Xavier. An initial review of learning analytics in Latin America. In: LATIN AMERICAN CONFERENCE ON LEARNING OBJECTS AND TECHNOLOGY, 12., 2017, La Plata. Proceedings of 2017 Twelfth Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO 2017). Piscataway/EUA: IEEE, 2017. p. 175-183. doi: 10.1109/LACLO.2017.8120913.

SMITH, Vernon C; LANGE, Adam; HUSTON, Daniel R. Predictive modeling to forecast student outcomes and drive effective interventions in online community college courses. Journal of Asynchronous Learning Networks, v. 16, n. 3, p. 51-61, 2012.

VARGO, Deedra; ZHU, Lin; BENWELL, Briana; YAN, Zheng. Digital technology use during COVID-19 pandemic: a rapid review. Hum Behav & Emerg Tech, v. 3, p. 13-24, 2021. doi: 10.1002/hbe2.242.

VIEIRA, Sofia Lerche; VIDAL, Eloisa Maia. Gestão escolar: formar o diretor a partir do professor? Dialogia, São Paulo, n. 22, p. 115-130, jul./dez, 2015. doi: 10.5585/dialogia.N22.6078.

VENDRUSCOLO, Maria Ivanice; BEHAR, Patrícia Alejandra. Investigando modelos pedagógicos para educação a distância: desafios e aspectos emergentes. Educação, v. 39, n. 3, p. 302-311, set./dez, 2016. doi: 10.15448/1981-2582.2016.3.20666.

Published

2022-02-15

How to Cite

GONÇALVES, M. T. L.; NUNES, J. B. C. Learning analytics applied to Distance Education initial training for pedagogues in the school management area. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 338–354, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p338-354. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11780. Acesso em: 18 may. 2024.