The critica relationship between Pedagogical Innovation and Emergency Remote Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p42-58

Keywords:

On line Class, Remote Teaching, Pedagogical Innovation, Tehcnology, Education

Abstract

This article presents an investigation on the relationship between pedagogical innovation and emergency remote education. It presents an investigation about the transfer of classroom classes to the remote format, which happened because of the pandemic generated by Covid-19. The study is qualitative and exploratory, with questionnaires applied to teachers who are teaching remotely, the sample being non-probabilistic. In two distinct stages, using the “snowball” methodology, we produce data for analysis. The first stage was focused on pedagogical innovation and the second was directed to evaluation in emergency remote education. The results show that the majority of teachers only transferred their methodology to the online format, even though most of them had to redesign their classes. It is concluded that it is still necessary to deepen the relationship between Technologies and innovation of teaching practices.

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Author Biographies

Débora Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Mestranda em Educação e graduada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Integrante do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Humano e Educação (GRUDHE/PUC-Rio).

Magda Pischetola, IT University of Copenhagen

Pós-doutora no projeto Teknosofikum da IT-University of Copenhagen. Possui mestrado em Comunicação (2006) e doutorado em Educação pela Universitá Cattolica del Sacro Cuore de Milão, Itália (2010) e pós-doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012).  Professora colaboradora do quadro complementar da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Educação, na área de mídias e tecnologias em educação. Entre 2014 e 2020 foi coordenadora do grupo de pesquisa ForTec/CNPq - Formação docente e Tecnologias (www.fortecpucrio.org). Sua área de pesquisa se concentra sobre as problemáticas da inclusão digital, a formação de professores e as práticas pedagógicas inovadoras com uso de tecnologias. Desde setembro de 2019 a Fevereiro de 2020 realizou estágio de Professora Visitante na University of Copenhagen e na Aalborg University CPH (Dinamarca) pelo projeto CAPES-Print. 

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Published

2022-02-15

How to Cite

VIEIRA, D.; PISCHETOLA, M. The critica relationship between Pedagogical Innovation and Emergency Remote Teaching. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 42–58, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p42-58. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11671. Acesso em: 18 may. 2024.