Digital Culture and Literature Teaching:

possibilities and considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p261-280

Keywords:

Digital culture, Literature teaching, Netnography

Abstract

In this paper, we aim to critically reflect on the intersections between digital culture and literature teaching. Through netnography and literature review, we present some possibilities for working with literary texts. These possibilities are contrasted with the analysis of statements present on Netflix, YouTube, and Twitter. This movement results in necessary ponderings for the exercise of teaching, which are discussed in this investigation based on the concept of reification.

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Author Biographies

Nataniel Mendes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Doutorando em Ciências da Educação - Tecnologia Educativa na Universidade do Minho - Braga/Portugal, com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa ao Desenvolv. Científico e Tecnológico - MA, FAPEMA.  Mestre em Cultura e Sociedade com área de especialização em Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação, pela Universidade Federal do Maranhão (2015). Especialista em Língua Portuguesa e Literatura, pela Faculdade Atenas Maranhense (2008) e Graduado em Letras pela Universidade Federal do Maranhão (2005). Professor do Instituto Federal do Maranhão. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Sobre Tecnologias Digitais na Educação (GEP-TDE) e vice-líder do grupo de pesquisa Ensino-aprendizagem de Línguas e Literaturas nos Institutos Federais.

Elizabeth Corrêa da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Mestra em Cultura e Sociedade e licenciada em Letras Vernáculas com Espanhol pela Universidade Federal do Maranhão. Especialista em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Maranhão. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Sobre Tecnologias Digitais na Educação (GEP-TDE) - UFMA.

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Published

2022-02-15

How to Cite

MENDES, N.; SILVA, E. C. da. Digital Culture and Literature Teaching:: possibilities and considerations. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 261–280, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p261-280. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11599. Acesso em: 18 may. 2024.