BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p46-64

Keywords:

Women. Dances. Representation. Distinction.

Abstract

This article aimed to understand the extent to which dances classified as First and Second functioned as places of educational for women in the society of Axixá/MA, in the 1960s. It was anchored in the dimension of Cultural History; methodology of oral history. Bibliographic and field research was carried out. Semi-structured interviews were used with 05 (five) local old people. It was theoretically supported in: Chartier (2002a; 2002b; 2010) and Bourdieu (2012; 2007). It was identified, in axixaense society of the 1960s, the existence of dances classified as "First" and "Second", being for women rigidly defined those who could attend. It was concluded that the "First and Foredances" and "Monday" functioned as educational places for women, since, through their dynamics and practices, they educated women about their places in local society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Delcineide Maria Ferreira Segadilha, Universidade Federal do Maranhão/UFMA

DOUTORA EM EDUCAÇÃO/UFRN. MESTRE EM EDUCAÇÃO/UFMA. LICENCIADA EM HISTÓRIA/UFMA. PROFESSORA ADJUNTO DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO I/UFMA E PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO/PPGE/UFMA.

Darlan Mélo, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO/UFMA

LICENCIATURA PLENA EM HISTÓRIA. ESPECIALIZAÇÃO EM ENSINO DE HISTÓRIA. MESTRANDO EM GESTÃO DO ENSINO DA EDUCAÇÃO BÁSICA/PPGEB/UFMA.

References

BAKHTIN, Mikhail, A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: HUCITEC, 1993.

BOSI, Eclea. Memória e sociedade: Lembranças dos velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. 11. Ed. RJ: Bertran Brasil, 2012.

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.

BRÜGGER, Silvia Maria Jardim. Minas patriarcal: família e sociedade (São João del-Rei - séculos XVIII e XIX). São Paulo: Annablume, 2007.

BURKE, Peter. A Escrita da História: novas perspectivas. São Paulo, UNESP, 1992.

CAMPOS, Marize Helena de. Senhoras Donas: economia, povoamento e vida material em terras maranhenses (1755-1822). São Luís: Café & Lápis: FAPEMA, 2010.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. São Paulo: DIFEL, ed. 2, 2002a.

CHARTIER, Roger. O Mundo como Representação. In: CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre incertezas e inquietudes. Porto Alegre, UFRGS: 2002b. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-4014199100010001&script=sci_arttext>. Acesso em 23 set.2020

CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do quotidiano: artes de fazer. Tradução Ephraim Ferreira Alves. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
DEL PRIORE, Mary. História do amor no Brasil. São Paulo: Contexto, 2005.

FERREIRA, Marieta de Moraes. História oral: velhas questões, novos desafios. In; CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (org.). Novos domínios da História. Rio de Janeiro: Campus, 2011, p. 169 – 185.

FLORENTINO, Manolo Garcia; GÓES, José Roberto. A Paz das Senzalas: famílias escravas e tráfico atlântico, Rio de Janeiro, 1790-1850. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1997.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2010.

FRANÇOIS, Etienne. A fecundidade da história oral. In: AMADO, Janaina, FERREIRA; Marieta de Moraes (org.). Usos e abusos da História oral. 8. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006. p. 3 - 13.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. 2. ed. São Paulo: Edições Vértices, 1990.

HANNER, June E. Honra e distinção das famílias. In: PINSKY,Carla Bassanezi, PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013.

OLIVEIRA, Marcos Fernandes de. “O único deus na terra para uma mulher é o seu marido”: a produção de códigos de gênero no jornal “o povo” e em processos-crimes do Seridó potiguar (1880-1900). 2017. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em História – PPGH) – Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2017. Disponível em http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/1068. Acesso em 21/02/2021.

PEREIRA, Cristiana Schettini. Os Senhores da Alegria: A presença das mulheres nas grandes sociedades carnavalescas cariocas em fins do século XIX. In: CUNHA, Maria Clementina Pereira da (org.). Carnavais e outras f(r)estas: ensaios de história social da cultura. Campinas: Unicamp, CECULT, 2002. p. 311 - 332.

PINSKY, Carla Bassenezi. Gênero. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Novos temas nas aulas de História. São Paulo Contexto, 2010. p. 29-54.

PINTO, Céli Regina Jardim. Feminismo, História e Poder. Rev. Sociol. Política, Curitiba, p.15-23, jun. 2010.

RAGO, Margareth. Trabalho feminino e sexualidade. In: DEL PRIORE, Mary (org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013

SANTOS, Maurício dos. A casa grega no século V a.C., 2010. Centro de Pesquisa da Antiguidade. Disponível em <http://cpantiguidade.wordpress.com/2010/08/17/a-casa-grega-do-v-a-c>. Acesso em 19 jul. 2020.

SUTIL. Séfora Semíramis. Das virtudes ou infortúnios femininos: os ideais de conduta no Brasil oitocentista. Cadernos de História, Belo Horizonte, v. 21, n. 34, 2020 – ISSN 2237-8871.

SIMMEL, Georg. Questões fundamentais de sociologia: indivíduo e sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

SOIHET, Rachel. A conquista do espaço público. In: PINSKY, Carla Bassanezi, PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013.

TILLY, Louise A. Gênero, História das Mulheres e História Social. Cadernos Pagu. 1994. Disponível em <www.pagu.unicamp.br/node/42>. Acesso em 23 set. 2020.

Published

2021-09-29

How to Cite

SEGADILHA, D. M. F.; MÉLO, D. . BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 63, p. 46–64, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p46-64. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162. Acesso em: 18 may. 2024.