Psicomotricidade relacional sob a ótica de conceitos teóricos de Vygotsky e Bronfenbrenner

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p308-321

Keywords:

Relational psychomotricity, Bioecology, Semiotim Mediation

Abstract

This article aims to present Relational Psychomotricity (RP) through a dialogue between the socio-historical theory of Lev Semionovitch Vygotsky and theBioecological theory of Urie Bronfenbrenner. The RP is based on playful aspects of movement and its expressions in the body/art/ music/ verbal. These are languages through which children show and communicate making bridges between reality and fantasy. Relationships are the keynote of the conceptual dialogue established between the two authors with emphasis in the power of dyads in Bronfenbrenner and the semiotic mediation processes in Vygotsky. This “look” at RP in the light of these two theories allows to confirm the relevance of
the role of the psychomotricist as leading developmental interactions with the participants. The RP leverages through relationships creativity, the pursuit of autonomy, a greater understanding of yourself and can design changing attitudes. In conclusion RP is remarked for its methodology that promotes learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUCOUTURIER, B.; DARRAULT, I.; EMPINET, J. L. A prática psicomotora: reeducação e terapia. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

BERSCH, A. A. S.; PISKE, E. L. Psicomotricidade relacional: estratégia de intervenção pedagógica na educação. Itinerarius Reflectionis, v. 16, n. 3, p. 1-18, abr. 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/60420. Acesso em: 15 jun. 2020.

BERSCH, A. A. S.; JULIANO, A. Psicomotricidade relacional e a repercussão na formação acadêmica de alunos de Educação Física – FURG. Revista Didática Sistêmica, v. 17, n. 1, p. 121-134, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/5906. Acesso em: 18 jul. 2020.

BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre, Artes Médicas, 1996.

BRONFENBRENNER, U. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando seres humanos mais humanos. Porto Alegre: Artmed, 2011.

BRONFENBRENNER, U.; MORRIS, P. A. The ecology of developmental process. In: DAMON, W.; LERNER, R. M. (ed.). Handbook of child psychology: theoretical models of human development. 5. ed. New York: John Wiley & Sons, 1998. p. 993-1028.

CECCONELLO, A. M.; KOLLER, S. Inserção ecológica na comunidade: uma proposta metodológica para o estudo de famílias em situação de risco. In: KOLLER, S. H. (ed.). Ecologia do desenvolvimento humano: pesquisa e intervenção no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 267-291.

FREITAS, M. T. A. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 21-39, jul. 2002.

FONSECA, V. da. Psicomotricidade: perspectivas multidisciplinares. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

JULIANO, A. Et al. Psicomotricidade relacional na educação infantil: relações de pertencimento e reflexões com a educação ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 33, n. 3, p. 198-212, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/5832. Acesso em: 21 ago. 2020

LAPIERRE, A. Da psicomotricidade relacional à analise corporal da relação. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

LAPIERRE, A.; AUCOUTURIER, B. Fantasmas corporais e prática psicomotora. São Paulo: Manole, 1984.

LAPIERRE, A.; LAPIERRE, A. O adulto diante da criança de 0 a 3 anos: psicomotricidade relacional e formação da personalidade. Curitiba: Ed. UFPR: Criar, 2010.

MACHADO, J. A.; YUNES, M. A. M.; SILVA, G. F. A formação continuada de professores em serviço na perspectiva da abordagem ecológica do desenvolvimento humano. Contrapontos, v. 14, n. 3, p. 512-526, 2014. Disponível em: http://www6.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/4842. Acesso em: 28 fev. 2015.

MOLON, S. I. Subjetividade e constituição do sujeito em Vygotsky. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

NARVAZ, M.; KOLLER, S. H. Famílias, violências e gêneros: desvelando as tramas da transmissão transgeracional da violência de gênero. In: STREY, M. N.; AZAMBUJA, M. P. R.; JAEGER, F. P. (eds.). Violência, gênero e políticas públicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 149-176.

NEGRINE, A. Aprendizagem e desenvolvimento infantil – simbologia e jogo. Porto Alegre: Prodil, 1994a.

NEGRINE, A. Aprendizagem e desenvolvimento infantil – perspectiva psicopedagógicas. Porto Alegre: Prodil, 1994b.

NEGRINE, A. Aprendizagem e desenvolvimento infantil – psicomotricidade: alternativas pedagógicas. Porto Alegre: Prodil, 1995.

OLIVEIRA, L. O sentido do lugar. In: MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar? 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

POSECK, B. V. Psicología positiva: una nueva forma de entender la psicología. Madrid: Calamar Ediciones, 2008.

SELIGMAN, M. E. P. Et al. Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist, v. 60, n. 5, p. 410-421, 2005.

SIRGADO, A. P. O social e o cultural na obra de Vigotsky. Educação & Sociedade, ano XXI, v. 21, n. 71, p. 45-78, jul. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v21n71/a03v2171.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.

VIEIRA, J. L.; BATISTA, M. I. B.; LAPIERRE, A. Psicomotricidade relacional: a teoria de uma prática. Curitiba: Filosofart, 2005.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VYGOTSKY, L. S. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Madrid: Visor Distribuciones S.A., 1995.

VYGOTSKY, L. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VYGOTSKY, L. S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, v. 21, n. 71, p. 21-44, 2000.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY, L. S. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ZANELLA, A. Et al. Questões de método em textos de Vygotski: contribuições à pesquisa em Psicologia. Psicologia & Sociedade, v. 19, n. 2, p. 25-33, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v19n2/a04v19n2.pdf. Acesso em: 20 abr.2020

YUNES, Maria A. M.; JULIANO, Maria C. A bioecologia do desenvolvimento humano e suas interfaces com educação ambiental. Cadernos de Educação, Pelotas, RS, n. 37, p. 347-379, set./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/viewFile/1591/1477. Acesso em: 20 ago. 2020.

Published

2020-12-31

How to Cite

BERSCH, Ângela A.; YUNES, M. A.; MOLON, S. I. . Psicomotricidade relacional sob a ótica de conceitos teóricos de Vygotsky e Bronfenbrenner. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 29, n. 60, p. 308–321, 2020. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p308-321. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10518. Acesso em: 20 may. 2024.