DOES IT HAVE GEOMETRY? YES SIR! BETWEEN INTERACTIONS AND PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

Keywords:

Early childhood education, Teachers, Pedagogical Practices

Abstract

This is an excerpt from a professional master's dissertation, which aims to share pedagogical experiences on the construction of geometric thinking in early childhood education. This is a qualitative approach to field research. The ideas of Lorenzato (2018) and Imbernón (2009; 2011), among others who discuss the importance of children's geometric learning, were used as a theoretical framework. The methodology is aligned with proposals for creative practices using various resources, such as literature, music and children's games, with a focus on developing children's geometric thinking. Lastly, the final considerations include the importance of building geometric thinking through interaction and play, respecting the time of childhood.

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Author Biography

ARTHUR MACHADO GONÇALVES JUNIOR, UFPA

Licenciado Pleno em Ciências com Habilitação em Matemática pela União das Escolas Superiores do Pará (1988/89), Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA/2005), Doutor em Educação em Ciências e Matemática (UFPA/2014) e, Pós Doutor em Psicologia da Educação Matemática pela Universidade Júlio de Mesquita UNESP/Campus Bauru/SP (2022). É professor da UFPA desde abril de 2010, situando-se atualmente na categoria de PROFESSOR ADJUNTO III. É docente /pesquisador do Programa de Pós-graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemática (PPGDOC/IEMCI/UFPA- Mestrado profissional. Também é docente da Faculdade de Educação Matemática e Linguagens (LIECML) para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Tem experiência na área de Educação Matemática e seu campo de pesquisa tem ênfase na Formação de Formadores de Professores e na Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de formadores e de professores e processos de ensinar e aprender matemática na Educação Básica.

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MELO, Maria Marcilene. Tem Geometria? Tem sim senhor! Entre interações e brincadeiras na Educação Infantil. 2023. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/737237

Published

2023-10-05

How to Cite

MELO, M. M., & GONÇALVES JUNIOR, A. M. (2023). DOES IT HAVE GEOMETRY? YES SIR! BETWEEN INTERACTIONS AND PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01). Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18596