THE MATHEMATICS TEACHING LABORATORY AND THE PANDEMIC PERIOD: REFLECTIONS ON AN EXPERIENCE IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION

Authors

Keywords:

Observation, Remote teaching, Game, Mathematics Teaching

Abstract

This experience report is the result of experiences arising from the curricular component Laboratory of Mathematics Teaching I, of the Teacher Training axis for Mathematics Teaching, offered by the degree course in Mathematics at the State University of Bahia, Campus VII, Senhor do Bonfim, Bahia , in the year 2021. The proposed activity was to carry out observation in a group of the final years of Elementary School which, as a result of the pandemic, took place remotely. The objectives of this activity were to observe the interaction between teacher and student, their difficulties in the teaching-learning process, and the methodology experienced in the virtual context, in addition to allowing us to become familiar with the school space and adapt to our future profession, even if in an atypical scenario of virtuality. After the observation, a lesson plan was developed and a game involving the concepts of multiplication was suggested, as an intervention proposal. The most important objectives were achieved and this experience influenced our training and the constitution of our teaching identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

observação para a formação de docentes. In: II Seminário Estadual PIBID do Paraná. Foz do Iguaçu: UNIOESTE; UNILA. 23 e 24, Outubro, 2014. ISSN: 2316-8285. Disponível em: https://dspace.unila.edu.br/bitstream/handle/123456789/3248/PIBID1%2c2385-2389.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso: 23 ago. 2023.

Balões SpuQ. Tabuadademultiplicar.com.br. Disponível em: https://www.tabuadademultiplicar.com.br/baloes-spuq.html. Acesso em: 18 ago. 2023.

BORGES, Juliana Rosa Alves; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; BORGES, Tatiane Daby de Fátima Faria. A matemática no ensino médio: planejamento e a organização da prática pedagógica. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 49, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2635. Acesso: 25 ago. 2023.

CORREIA, Vinícius Christian Pinho; SILVA, Américo Junior Nunes da. O estágio e a formação do professor de matemática. In: Revista Brasileira de Educação Básica – RBEB. Ano 5, N° 17, Maio – Setembro, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/348351760_O_ESTAGIO_E_A_FORMACAO_DO_PROFESSOR_DE_MATEMATICA. Acesso: 23 ago. 2023.

NODARI, Janice Inês; ALMEIDA, Mariza Riva de. Refletindo sobre a agência docente através da observação de aulas. In: Dossiê Especial Fogaça, F.C & Nodari, J.I. (ORGS.) Edição Comemorativa 15 Anos do Celin. REVISTAX, VOLUME 2, 2012. ISSN: 1980-0614. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/273170386_REFLETINDO_SOBRE_A_AGENCIA_DOCENTE_ATRAVES_DA_OBSERVACAO_DE_AULAS. Acesso: 23 ago. 2023.

SANTOS, Vinício de Macedo; O desafio de tornar-se professor de matemática. In: Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada – Faculdade de Educação – USP05508-900. São Paulo, São Paulo, Brasil. NUANCES: estudos sobre educação – ano VIII, N° 08 – Setembro de 2002. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/200/267. Acesso: 23 ago. 2023.

SILVA, Américo Junior Nunes da; SOUZA, Ivanete dos Santos de; CRUZ, Idelma Souza da. O ensino de Matemática nos Anos Finais e a ludicidade: o que pensam professora e alunos?. In: Educação Matemática Debate, Montes Claros (MG), Brasil. 2020. ISSN 2526-6136. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1672/2590. Acesso: 23 ago. 2023.

SOUZA, Paloma Sabrina Santos de; SOUZA, Kennedy Vinícius de Lima; SILVA, Raiane Almeida da; SILVA, Américo Junior Nunes da. Reflexões acerca da vivência do jogo “batalha naval no plano cartesiano” em uma turma de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental. Revista Acadêmica de Formação de Professores - ÁGOR@, 2021. ISSN - 2447-8377. Disponível em: https://periodicosunimes.unimesvirtual.com.br/index.php/formacao/article/view/1103/942. Acesso: 23 ago. 2023.

Published

2023-10-05

How to Cite

da Silva Muricy, S., Neri dos Santos, V., Santos de Araújo, A. P., & Junior Nunes da Silva, A. (2023). THE MATHEMATICS TEACHING LABORATORY AND THE PANDEMIC PERIOD: REFLECTIONS ON AN EXPERIENCE IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01). Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18503