PLAYFULNESS AND GEOMETRY TEACHING: A 7TH GRADE WORKSHOP EXPERIENCE

Authors

Keywords:

Lúdico. Ensino Matemático. Aprendizagem.

Abstract

This experience report is the result of an experience in the 7th year of Elementary School, in a municipal public school in Senhor do Bonfim-BA, referring to the experience of a workshop built with didactic materials and games made in the Laboratory of Studies and Research in Education Mathematics (LEPEM/CNPq), involving Geometry content. This is a proposal financed by the Afirmativa program, of the Pro-Rectory of Affirmative Actions (PROAF), of the State University of Bahia (UNEB). Carrying out the pedagogical activities proposed by the workshop allowed us to perceive the formative potential of manipulative materials for the Geometry teaching-learning process; something that also allowed us to reflect on how much playfulness reverberates for learning and training, especially when approaching the school to carry out extension activities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alayde Ferreira dos Santos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade de Santa Catarina (UFSC)

References

ANDREATA, Mauro Antonio. Aula expositiva e Paulo Freire. Ensino Em Re-Vista, v. 26, n. 3, p. 700-724, 2019.

BARREIRA, Carlos; BOAVIDA, João; ARAÚJO, Nuno. Avaliação formativa: novas formas de ensinar e aprender. Revista portuguesa de pedagogia, p. 95-133, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 26 de julho de 2023

BROCH, Siomara Cristina; LIMA, Kadja Silveira; KEGLER, Natália Alessandra. Vivências de estágio de observação no Ensino Fundamental. Educação Matemática Em Revista, v. 24, n. 62, p. 166-177, 2019.

LEAL, Luiz Antonio Batista et al. A ludicidade como princípio formativo. Interfaces Científicas-Educação, v. 1, n. 2, p. 41-52, 2013.

LUCKESI, Cipriano. Ludicidade e formação do educador. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 3, n. 2, 2014. Disponível em: . Acesso em: 25 de maio de 2023

MUNIZ, Cristiano Alberto. Educação lúdica da matemática, educação matemática lúdica. Ludicidade, formação de professores e educação matemática em diálogo–1º ed.–Curitiba, Appris, 2016.

SILVA, Américo Junior Nunes da. A ludicidade no laboratório: considerações sobre a formação do futuro professor de matemática. Curitiba: Editora CRV, 2014.

SILVA, A. J. N. D. SOUZA, I. D. S. D.; BARROS, S. S; ALMEIDA, J. O professor de Matemática e o Ato de Planejar: Há Unicidade entre dimensão política e dimensão pedagógica. In.: A. J. N. Silva; I. S. Souza (Org.). A formação do professor de Matemática em questão: reflexões para um ensino com significado (pp. 39-52). Jundiaí, SP: Paco Editorial. 2014.

SILVA, Américo Junior Nunes; DE SOUZA, Ilvanete dos Santos; DA CRUZ, Idelma Souza. O ensino de Matemática nos Anos Finais e a ludicidade: o que pensam professora e alunos?. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-19, 2020.

SILVA, A. J. N. DA. O educador matemático e o planejamento da atividade pedagógica: o que revela um estudo de caso com professores do semiárido baiano?. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 2, p. 1-17, 13 maio 2023.

Published

2023-10-05

How to Cite

Borges da Silva, R., Junior Nunes da Silva, A., & Santos, A. F. dos. (2023). PLAYFULNESS AND GEOMETRY TEACHING: A 7TH GRADE WORKSHOP EXPERIENCE. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01). Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18474