THE FAMILY-SCHOOL RELATIONSHIP OF NIGHT SHIFT STUDENTS IN SCHOOL DOCUMENTS: PEDAGOGICAL POLITICAL PROJECT AND SCHOOL BYLAW
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO E REGIMENTO ESCOLAR
DOI:
https://doi.org/10.38090/recs.2595-9980.v6.n10.16697Keywords:
Relação família e escola, Projeto Político Pedagógico, Regimento Escolar, Participação, Ensino noturnoAbstract
This article has as study object the relationship between family and school of night shift students in school documents. The guiding questions for the study development were: How is forseen families participation in school documents (Political Pedagogical Project - PPP, School Bylaw)? and how their participation in the night shift takes effect? The study’s general objective is to analyze how the relationship between family and school appears in school documents (PPP, School Bylaw), especially the students’ families participation on the night shift, and the specific objectives: To discuss the family participation importance in school context, especially in the night shift, identify the socio-economic-cultural conditions of nightly students, and to discuss the main elements that compound school-family relationships in the documents of the investigated school. We take as a basis the studies by Wieczorkievicz, Baade, 2020; Ferrarotto and Malavasi, 2016; Nogueira, 2012, 2005; Ribeiro, 2015, which point out the partnership and integration consequences facing the task of educating. However, the family-school relationship is a phenomenon that is still little known in Brazilian reality, especially when it comes to the student who enters the school in the night shift. The methodology was the documental analysis, application of a mixed questionnaire; Its locus is the Assis Chateaubriand Integrated Education Center (CIEAC), a school unit of special size, with students enrolled in the Final Years of Elementary School, High School, New High School, Flow Regularization RFF and the modality Youth and Adult Education (EJA); in Feira de Santana city, in Bahia state. Results: Although the relationship between school and family is interdependent, in practice it has not been established in this way in the night shift. Conclusion: the school and the family, in the night shift, need to establish an interdependent partnership, and this role must be made explicit in school documents.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juliana Varjão, Selma Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que encaminham os textos para a submissão nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Ao encaminharem os textos para a revista implica na autorização dos autores para a publicação.
- A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista. Autores mantém os direitos autorais.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- A revista RECS estimula e permite que os autores publiquem e distribuam seu trabalho em repositórios institucionais ou na sua página pessoal, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
- A reprodução total ou parcial dos artigos desta revista é permitida desde que citada à fonte de publicação original.
O conteúdo dos artigos é de estrita responsabilidade de seus autores, os mesmos ao submeterem assumem a responsabilidade de todo o conteúdo fornecido na submissão, e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.