INTERACTION BETWEEN UNIVERSITY AND COMMUNITY IN THE INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION: COMBATING RACISM AND PREJUDICE IN THE INTERIOR OF CEARÁ

Authors

Keywords:

Students, Community of Portuguese Speaking Countries, Migrants, Social Integration, Health

Abstract

Introduction: This paper presents an experience report on a university extension project developed in 2018 at UNILAB, in the interior of Ceará. UNILAB emerged as a way of internationalizing and internalizing higher education, based on Brazil's cooperation agreement with Portuguese-speaking African countries and East Timor. The arrival of the university brought to light various conflicts between the local population and the presence of the students, highlighting the racism present in Brazilian society. Report: The Open Doors Open Arms Project emerged within the framework of the student assistance policy, as part of the broader understanding of health, seeking to strengthen student integration by combating racism. Conclusion: With this experience, it was possible to promote information, reflection and rapprochement between students and the local population, enhancing care and reception in municipal health and social assistance services, as well as within UNILAB.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Castelo Branco Araujo, Doutoranda em Estudos Culturais pela Universidade de Aveiro - Portugal

Especialista em Psicodiagnóstico pelo Centro Universitário Christus. Psicóloga na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira. integrante do Grupo de Investigação em Gênero e Performance 

Francisco Weslay Oliveira Mendonça, Psicólogo na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Brasil

Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará.

Nila Larisse Silva de Albuquerque, Enfermeira da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Brasil

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará

Luana Rego Colares de Paula, Psicóloga na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Brasil

Mestra em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará.

References

Araujo, R. C. B., Mendonça, F. W. O., & Iufa, V. (2019). Relatório de projeto PIBEAC “Portas Abertas Braços Abertos: qualificando o acolhimento e o atendimento de estrangeiros nos equipamentos públicos da rede de saúde e de assistência social dos municípios de Acarape/CE e Redenção/CE”. Ceará: UNILAB.

Brasil. (1986). 8a Conferência Nacional de Saúde - Relatório Final. Anais da 8a Conferência Nacional de Saúde - Relatório Final. Brasília: Ministério da Saúde.

Chatzidakis, A., Hakim, J., Littler, J., Rottenberg, C., & Segal, L. (2020). The care manifesto: the politics of interdependence. London/New York: Verso.

CPLP. (2004). Declaração de Fortaleza. Fortaleza: Comunidade dos Países de Língua Portuguesa. Recuperdo de https://www.cplp.org/id-4627.aspx

França, T., & Cairns, D. (2020). South-South student migration: socially integrating students from Portuguese-speaking Africa at UNILAB, Brazil. Globalisation, Societies and Education, 18(5), 578–588. Recuperado de https://doi.org/10.1080/14767724.2020.1805301

Góis, C. W. L. (2005). Psicologia comunitária - atividade e consciência. Fortaleza: Edições UFC.

Gonzalez, L. (2020). Por um feminismo afro-latino-americano. In Hollanda, H. B. (Ed.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais (pp. 38–51). Rio de Janeiro: Bazar do tempo.

Lee, J. J., & Rice, C. (2007). Welcome to America? International student perceptions of discrimination. Higher Education, 53(3), 381-409. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s10734-005-4508-3

Mendonça, F. W. O. (2017). Implicações psicossociais do preconceito e do racismo em estudantes africanos da Universidade da Integração da Lusofonia Afro-Brasileira (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Brasil. Recuperado de http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24231

Ministério da Educação. (2010). Presidente Lula entrega campi de universidades e institutos federais. Brasília: Portal MEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/16096-presidente-lula-entrega-campi-de-universidades-e-institutos-federais

Oliveira, L. G. F., & Guidio, M. C. M. S. (2022). Relações entre racismo institucional e saúde integral da população negra: estudo com e estratégia da saúde da família. Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva, 3(n.e15345), 1-19. Recuperado de https://www.revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/15345/10873

Ress, S. (2018). Race as a political issue in brazilian south-south cooperation in higher education. Comparative Education Review, 62(3), 409–428.

Santos, G. S. R., Paulino, G. B., Rocha, F. M., Luz, R. S., Santos, G. V. R., Dumas, G. B., Saidel, M. G. B., & Santos, D. S. (2022). Política pública, saúde e racismo: revisão integrativa da literatura. Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva, 3(n.e14537), 1–15. Recuperado de https://www.revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/14537

Siqueira, A. C. A. N. (2019). Questões raciais no Centro de Referência em Assistência Social – CRAS: Desafios para Psicólogas e Psicólogos (Dissertação de mestrado). Universidade do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil Recuperado de https://www.bdtd.uerj.br:8443/bitstream/1/17222/5/Disseração%20-%20Ana%20Carolina%20Areias%20Nicolau%20Siqueira%20-%202019%20-%20Completa.pdf

Subuhana, C. (2009). A experiência sociocultural de universitários da África Lusófona no Brasil: entremeando histórias. Pro-Posições, 20(1), 103–126. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000100007

UNILAB. (2020). Sobre a Unilab. Redenção: Portal UNILAB. Recuperado de https://unilab.edu.br/sobre-a-unilab/?_ga=2.45936420.1282725337.1702566151-568449834.1688489561&_gl=1*2h7fsv*_ga*NTY4NDQ5ODM0LjE2ODg0ODk1NjE.*_ga_622E2NCDRK*MTcwMjU2NjE1MC4xOS4xLjE3MDI1NjYyMTAuMC4wLjA

Published

2024-01-03

How to Cite

Castelo Branco Araujo, R., Oliveira Mendonça, F. W., Silva de Albuquerque, N. L., & Rego Colares de Paula, L. (2024). INTERACTION BETWEEN UNIVERSITY AND COMMUNITY IN THE INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION: COMBATING RACISM AND PREJUDICE IN THE INTERIOR OF CEARÁ. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 4, e19017. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/19017

Issue

Section

Dossiê Temático PROCESSOS FORMATIVOS EM SAÚDE E EDUCAÇÃO: POSSIBILIDADES PARA CONSTITUIÇÃO DE PRÁTICAS DE CUIDADO CONTRACOLONIAIS