PRÁTICAS PEDAGÓGICAS INOVADORAS: ENUNCIADOS A PARTIR DOS DIFERENTES PROTAGONISMOS NO PROCESSO EDUCATIVO

Authors

Keywords:

pedagogical innovation; protagonisms; educational management; pedagogical practices

Abstract

The theme of innovation in the educational field is the target of many reflections, discussions and propositions; it is a mobilizing theme that presents itself as a guideline for dialogues between educators, in different scenarios, both inside the school and beyond it. This article presents an excerpt from the study and research carried out in a Professional Master's Degree in Educational Management, which aimed to broaden the look, reveal and problematize the innovative practices of a Basic Education institution. The theoretical contributions allowed a reflective study on curricular constructions, the teaching and learning process and school practices and educational management, where the school of the present time is constituted as a democratic space, of collective constructions and different protagonisms. The methodological path broadened the understanding about pedagogical innovation in the investigated school, from the careful documental analysis and the interpretation of the narratives of the chosen research subjects, through the application of electronic questionnaires. The conclusions point to the need to overcome the simplistic perspective of utilitarian activism, devices and ready-made solutions and, thus, broaden the understanding of educational innovation as a constructive process, based on the authorship and protagonist action of the pedagogical actors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariangela Oliveira Lago Rosier, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Mestre em Gestão Educacional pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Ana Cristina Ghisleni, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Professor and researcher at the Graduate Program in Educational Management / UNISINOS. Porto Alegre RS. PhD in Education.

References

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. E-book.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação [online], n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr., 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acesso em: 24 mar. 2022.

CARBONELL, Jaume. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.

CASTELLO, José. Manoel de Barros faz do absurdo sensatez. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 18 out. 1997.

CORSETTI, Berenice. A análise documental no contexto da metodologia qualitativa: uma abordagem a partir da experiência de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisinos - UNIrevista, São Leopoldo, v. 1, n. 1, p. 32-46, jan. 2006.

CUNHA, Maria Isabel. Prática Pedagógica e Inovação: experiências em foco. In: MELLO, Elena Maria Billiget al. (org.). Seminário Inovação Pedagógica:repensando estratégias de formaçãoacadêmico-profissional em diálogo entre EducaçãoBásica e Educação Superior. Uruguaiana: Unipampa, 2018. p. 12-17.

CUNHA, Maria Isabel; WAGNER, Flávia. Oito assertivas de inovaçãopedagógica na educação superior. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 27-41, set/dez. 2019.

DALLA ZEN, Laura Habckost; FREITAS, Ana Lúcia Souza de. O professor inovador: mitos sobre a docência contemporânea. In: Anais Congresso Ibero-Americano de docência universitária sobre o envolvimento estudantil. Porto Alegre: PUCRS, 2018. Disponível em: https://editora.pucrs.br/edipucrs/acessolivre//anais/cidu/assets/edicoes/2018/arquivos/250.pdf.Acesso em: 31 mar. 2022.

FRANCO, Ronan Moura; FREITAS, Diana Paula Salomão de; MELLO, Elena Maria Billig. Interdisciplinaridade e contextualização na formação docente em ciências da natureza sob a perspectiva freireana. Tear: Revista de EducaçãoCiência e Tecnologia, Porto Alegre, v. 9, n. 1, 2020.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão escolar: teoria e prática. 4. ed. Goiânia: Alternativa, 2001.

LÜCK, Heloisa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2017. E-book.

AUTORA. Inovação Pedagógica na Educação Básica: compreensões a partir dos diferentes protagonismos em uma escola da Rede Jesuíta de Educação. 2022. Dissertação (Mestrado em Gestão Educacional) – Programa de Pós-Graduação em Gestão Educacional, Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS, São Leopoldo, 2022. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/11866

SIBILIA, Paula. Redes ou Paredes. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 2012.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. Educação Integral e Inovação Educativa: como orientar pedagogicamente neste século? In:

SILVA, Roberto Rafael Dias da (org.). Currículo, inovação educativa e educação integral: roteiros para a formação docente. São Carlos: Pedro e João Editores, 2022. p. 7-14. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/site/wp-content/uploads/2022/02/Curriculo-inovacao-educativa.pdf. Acesso em: 21 nov. 2021.

TEIXEIRA NETO, José. Mochilas existenciais e insurgências curriculares: possibilidades de interação nas pedagogias culturais do tempo presente. Curitiba: Editora CRV, 2020.

THURLER, Monica Gather. Inovar no interior da escola. Porto Alegre: Artmed, 2001.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cad. Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dezembro 2003. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 4 abr. 2022.

Published

2023-06-13

How to Cite

Rosier, . M. O. L., & Ghisleni, A. C. (2023). PRÁTICAS PEDAGÓGICAS INOVADORAS: ENUNCIADOS A PARTIR DOS DIFERENTES PROTAGONISMOS NO PROCESSO EDUCATIVO. Diálogos E Diversidade, 3, e16996. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/16996

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional, pesquisa aplicada e educação