Teaching mathematics in the early years: (auto)biographical crossings of a teacher in training

Authors

Keywords:

Initial formation, Mathematics Education, Self-writing

Abstract

This (auto)biographical text aims to present the teacher constitution movement, through experiences arising from the field of Supervised Internship in the Initial Years of Elementary School. As a methodological framework, I adopt self-telling as a starting point for the composition of (auto)biographical narratives that portray becoming a teacher who teaches Mathematics, stitching together formative journeys throughout the undergraduate course in Pedagogy with entry into the field of pedagogical work – the school. By telling you about yourself, I gather clues of a dynamic, challenging teaching that requires (me) an awareness of incompleteness and continuous learning to better present myself to a class of students. In rescuing one's own experiences, the text draws conclusions about the importance of telling oneself for learning how to teach, so that this telling makes it possible to reflect on one's own academic and professional journey, providing opportunities for other perspectives on the teaching profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafayana Coelho de Matos , Universidade Federal do Amazonas

Graduanda de Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM.

Felipe da Costa Negrão, Universidade Federal do Amazonas

Master in Science Education in the Amazon (UEA). Professor at the Department of Methods and Techniques at the Faculty of Education of the Federal University of Amazonas (UFAM). Member of the Research Group on Political Sociology of Education (GRUPESPE). Manaus, Amazonas - Brazil. Email: felipenegrao@ufam.edu.br. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8567946572619249. 

References

BRUM, Eliane. Meus desacontecimentos: A história da minha vida com as palavras. 2 ed. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2017.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014. (Coleção Educação: Experiência e Sentido).

MARCELO GARCÍA, Carlos. Desenvolvimento profissional: passado e futuro. Sísifo -Revista das Ciências da Educação. Lisboa, n. 8, p. 7-22, 2009

NEGRÃO, Felipe da Costa. Ressignificando o ensino de Matemática: uma experiência com professores em formação. In: BARBOZA, Pedro Lucio (Org.). Pesquisas em Educação Matemática. Jundiaí: Paco Editorial, 2019.

NEGRÃO, Felipe da Costa.; GONZAGA, Amarildo Menezes.; AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins.; ANIC, Cinara Calvi. Aprendizagem da docência e formação de professores que ensinam matemática: uma revisão de literatura. Reamec - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá - MT, v. 11, n. 1, p. e23038, 2023.

PRADO, Guilherme do Val Toledo.; FRAUENDORF, Renata Barroso Siqueira.; CHAUTZ, Grace Carolina Chaves Buldrin. Inventário de pesquisa: uma possibilidade de organização de dados da investigação. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 03, n. 08, p. 532-547, maio/ago. 2018.

SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia. In: REIS, Graça.; OLIVEIRA, Inês Barbosa de.; BARONI, Patrícia. (Orgs.). Dicionário de Pesquisa Narrativa. Rio de Janeiro, RJ: Ayvu, 2022. p. 21-34.

ZABALZA, Miguel A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

2023-10-05

How to Cite

Coelho de Matos , R., & da Costa Negrão, F. (2023). Teaching mathematics in the early years: (auto)biographical crossings of a teacher in training. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01), e202326. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18571