THE USES OF MOBILE DEVICES IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: INITIAL FINDINGS OF RESPONSIBLE AND INNOVATIVE ACTION-RESEARCH

ACHADOS INICIAIS DA PESQUISA-AÇÃO RESPONSÁVEL E INOVADORA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38090/recs.2595-9980.v6.n10.17797

Keywords:

Youth and Adult Education, Cell phone, Responsible and Innovative Action Research

Abstract

Mobile devices are increasingly present in the lives of young people and adults, since being connected to a network is fundamental in contemporary times, so the school needs to pay attention to this contemporary specificity. This work intends to present the initial actions of the Responsible and Innovative Research-Action - PARI, entitled "the use of mobile devices for the formation of subjects of Youth and Adult Education in the Territory of Identity of Sisal, Bahia, Brazil". Considerations about strategies such as diagnosis, interviews, conversation circles and workshops with teachers and students in the two nuclei that proposed to carry out the research, the municipalities of Araci and Valente, were presented. During the development of the research, the constant presence of cell phones in the rooms, and not in the classes, became evident; the lack of teacher training for the use of mobile devices; the need for pedagogical guidance for cell phones in classes; and the permanent effort by teachers to make cell phones pedagogically present at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katiuscia da Silva Santos, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutoranda em Difusão do Conhecimento - UFBA/UNEB/IFBA. Mestra em Educação e Contemporaneidade pela UNEB. Especialista em Educação do Campo - IFBAIANO. Graduada em Letras. Professora da Rede Municipal de Araci. Pesquisadora do Observatório de Educação de Jovens e Adultos - OBEJA/UNEB. Membro dos Grupos de Pesquisa: Teoria Social e Projeto Político Pedagógico - TSPPP/PPGEduC – UNEB; e Gestão, Educação, Ciência & Tecnologias para a Inclusão Social - UNEB/PPGDC

Silvar Ferreira Ribeiro, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Pós-Doutorado na Open University - Reino Unido. Doutor em Difusão do Conhecimento. Mestre em Engenharia de Produção - Mídia e Conhecimento. Pedagogo - Especialista em Psicopedagogia e Administração Educacional. Professor Adjunto da UNEB/DCHT - Campus XIX - Camaçari. Professor Permanente do Doutorado em Difusão do Conhecimento - DMMDC. Líder do Grupo de Pesquisa Gestão, Educação e Tecnologias para a Inclusão Social . Coordenador do Projeto Laboratório de Desenvolvimento Profissional - UNEB - DCHT XIX . Membro do Conselho Municipal do Meio Ambiente (COMAM) - Camaçari - Bahia  

Published

2023-06-30 — Updated on 2023-07-19

How to Cite

Santos, K. da S., & Ribeiro, S. . F. (2023). THE USES OF MOBILE DEVICES IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: INITIAL FINDINGS OF RESPONSIBLE AND INNOVATIVE ACTION-RESEARCH: ACHADOS INICIAIS DA PESQUISA-AÇÃO RESPONSÁVEL E INOVADORA. Revista Educação E Ciências Sociais, 6(10), 30–44. https://doi.org/10.38090/recs.2595-9980.v6.n10.17797