The concept of language teaching approach from a complex perspective

Authors

Keywords:

Language Teaching, Language Teaching Approach, Complexity Theory

Abstract

Language Teaching scientific field has always been involved in the (re)creation and/or (re)categorization of terms and concepts (cf. ANTHONY, 1963; ALMEIDA FILHO, 1997; BORGES, 2009, 2010, 2016; RICHARDS; RODGERS, 2014). One construct – if not one of the most discussed conceptions in this area – is the Language Teaching Approach. Term intrinsically aligned (explicitly and/or implicitly) to the choices of procedures for teaching. In this context, I aim to revisit this concept and re-conceptualize it in the light of Complexity Theory (LARSEN-FREEMAN, 1997; LARSEN-FREEMAN; CAMERON, 2008; BORGES; SILVA, 2016). To do so, I used qualitative-interpretative bibliographic research. As a result, I defined the Language Teaching Approach as a theoretical pattern of language teaching, emerging in the interaction of eight agents: language conception, learning conception, second language acquisition theory, language competence, language skill, teaching unit, learner conception, and teacher conception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudio Fernandes Baranhuke Júnior, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Letras (2023-2027) pela Universidade Federal do Paraná. Mestre em Estudos da Linguagem (2020-2021) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Especialista em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Ingá (2020-2021) e em Metodologia do Ensino da Língua Inglesa (2020-2021) pela Faculdade Unyleya. Graduado em Letras Português/Inglês e suas Respectivas Literaturas (2016-2019) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa.  Atua como professor de língua inglesa desde 2017, exercendo a docência em escolas púbicas, particulares, bilíngues e em centros de idiomas.  

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. A Abordagem orientadora da ação do professor. In: ALMEIDA FILHO, J. C. P. (org.). Parâmetros atuais para o ensino de português língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes, 1997, p. 13-28.

ANTHONY, E. M. Approach, method and technique. English Language Teaching, v. 17, p. 63-67. 1963.

BARANHUKE Jr., C. F. Ensino Complexo de Línguas Adicionais: Um Atlas Conceitual de Rotas Teórico-Didático-Metodológicas. 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2021.

BERTALANFFY, L. V. Teoria geral dos sistemas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009 [1968].

BORGES, E. F. V. Um modelo caótico de desenvolvimento reflexivo da profissionalidade de professores de línguas. ReVEL, v. 14, n. 27, p. 364-388. 2016.

BORGES, E. F. V. Metodologia, abordagem e pedagogia de ensino de língua(s). Linguagem & Ensino, v. 13, n. 2, p. 397-414. 2010.

BORGES, E. F. V. Uma reflexão filosófica sobre abordagens e paradigmas na constituição da subárea Ensino-Aprendizagem de LE/L2 na Linguística Aplicada. 2009. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2009.

BORGES, E. F. V.; SILVA, W. M. Entrelaçamento de temas na compreensão de sistemas caóticos. In: SILVA, W. M.; BORGES, E. F. V. (org.). Complexidade em ambientes de ensino e de aprendizagem de línguas adicionais. Curitiba: CRV, 2016, p. 241-260.

HOLLAND, J. H. Hidden order: how adaptation builds complexity. Reading, MA: Addison-Wesley, 1995.

HOWATT, A. P. R.; WIDDOWSON, H. G. A history of English language teaching. Oxford: Oxford University Press, 2004.

KUMARAVADIVELU, B. Toward a postmethod pedagogy. TESOL Quarterly, n. 35, p. 537-60. 2001.

KUMARAVADIVELU, B. The post-method: (E)merging strategies for second/foreign language teaching. TESOL Quarterly, n. 28, p. 27-48, 1994.

LAKOFF, G; JOHNSON, M. Metaphors we live by. In: O’BRIEN, J.; KOLLOCH, P. The production of reality. Essays and readings on social interaction. London: Pine Forge Press, 2001, p. 124-134.

LARSEN-FREEMAN, D. Complexity theory: The lessons continue. In: ORTEGA, L.; HAN, Z. H. Complexity theory and language development: In celebration of Diane Larsen–Freeman. Amsterdam: John Benjamins. 2017, p. 11-50.

LARSEN-FREEMAN, D. From unity to diversity… to diversity within unity. Reflections: English teaching forum, n. 2, 2012, p. 22–26.

LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/Complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, v. 18, n. 2, 1997, p. 141-165.

LARSEN-FREEMAN, D.; CAMERON, L. Complex systems and applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.

LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. O ensino de outra(s) língua(s) na contemporaneidade: questões conceituais e metodológicas. In: LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. (org.). Uma espiadinha na sala de aula: ensinando línguas adicionais no Brasil. Pelotas: Educat, 2014, p. 21-48.

MANDELBROT, B. Fractal geometry: what is it, and what does it do? Proc. R. Soc. Lond., p. 3-16. 1989.

MANDELBROT, B. The fractal geometry of nature. New York, W. H: Freeman and Company, 1988.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1995.

OLIVEIRA, L. A. Aula de inglês: do planejamento à avaliação. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

PRABHU, N. S. There’s no best method – why? TESOL Quartely, v. 24, n. 2, p. 161- 176. 1990.

RICHARDS, J. C.; RODGERS, T. Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.

Published

2023-12-30

How to Cite

BARANHUKE JÚNIOR, C. F. The concept of language teaching approach from a complex perspective. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 13, p. e17493, 2023. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/17493. Acesso em: 15 may. 2024.