Referenciação em reportagens de popularização da ciência

construção de sentidos sobre a Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i2.18745

Keywords:

Referenciação, Reportagem de popularização da ciência, Anáforas diretas, Anáforas diretas, Procedimentos de (re)formulação

Abstract

This article presents  research on how the referential process established by direct anaphoras constituted by lexical resources and by (re)formulation procedures contributes to the recontextualization of scientific discourse and to the construction of meanings in science popularization reports on Covid-19. The corpus consists of two science popularization reports on the topic of Covid-19, published in the journal Pesquisa FAPESP, in March and April 2020. The objective is to verify the occurrences of direct anaphoras constituted by lexical resources in the (re)construction of discourse objects related to Covid-19 and the most representative occurrences of the (re)formulation procedures in the construction of the reference established by Zamponi (2005) and discursive functions: metaphorical expressions; exemplifications; definitional and didactic anaphora; and appositions. This research is qualitative, anchored in Text Linguistics studies that consider reference as a discursive activity of (re)construction of discourse objects, according to the sociocognitive and interactionist perspective. The analyzes indicate that the re-elaboration of discourse objects through direct anaphoras by lexical resources and the occurrence of (re)formulation procedures in the corpus signal not only the objective of making scientific information accessible to the non-specialist reader, but also the objective of promoting certain conduct.

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Author Biographies

Eviliane Bernardi, Instituto Federal do Paraná (IFPR/Paranavaí)

Doutora e Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste. Graduada em Letras Português/Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste. Atualmente, é professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Paraná, Campus Paranavaí, com atuação nas áreas de Língua Portuguesa e LEM - Inglês. 

Aparecida Feola Sella, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Possui Graduação em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (1987), Mestrado em Letras pela Universidade Estadual Paulista (1994) e Doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000). É docente da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) desde 1990 e atualmente é Professor Associado C. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e pesquisa principalmente os seguintes temas: textualidade, argumentação e aplicação ensino da gramática na escola.

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Published

2023-12-14

How to Cite

BERNARDI, E.; SELLA, A. F. Referenciação em reportagens de popularização da ciência: construção de sentidos sobre a Covid-19. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 91–108, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i2.18745. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/18745. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO