The (no) inclusion of children with disabilities in the Limoeiro Neighborhood

reflections on the characters Luca and André in Turma da Mônica comic books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i1.16453

Keywords:

Disabled child, Comics strips, Representation, Turma da Mônica

Abstract

After decades of struggling for more significant recognition and social participation, People with Disabilities have managed to have access to the work market, education and relative representation in artistic and cultural productions. Regarding the latter, the comic strips of Turma da Mônica stand out and, since the 2000's, have opened the famous Bairro do Limoeiro to children with disabilities, introducing characters who are representative for this group. Whether the fictitious neighbourhood became a de-facto inclusive one is what the present article aims to discuss, focusing mainly on the way in which the characters with disabilities are inserted, such as André and Luca, in these comic book narratives. The research corpus is composed by four stories from the following comic books: Magali – Ao assoprar a velinha (2021), Turma da Mônica – Como criar um bebê dragão (2021) and Turma da Mônica – Uma foto do Limoeiro (2021). The analysis of the episodes presented in these stories allowed for the verification that the image of the child with disabilities is expressed only and exclusively based on the symptomatological condition of their disability, as if this aspect alone was sufficient to represent real people with disabilities, which we have considered to be a discriminatory and excluding posture. This posture, unfortunately, has been reproduced in the discourse of the comic books that we have analysed. For the discussion, the theoretical contribution is based on the thinking of Serge Moscovici (2007), in the field of Cultural Studies, of Débora Diniz (2007) and João Batista Ribas (2003), who are researchers in the field of social inclusion of People with Disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Machado da Silva, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Estudo de Linguagens pela Universidade Estadual da Bahia (UNEB/2020). Especialista em Coordenação Pedagógica (UNIFACS/2008) e em Psicopedagogia (Faculdade Montessoriano/2019). Graduada em Normal Superior (UNIME/2006).Docente da Educação Básica - anos iniciais. Interessa-se por pautas de inclusão, linguagem e educação.

Sayonara Amaral de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Letras pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora titular/Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens (PPGEL/UNEB(DCH - I). 

References

ANTUNES, R. Quer que eu desenhe? Um retrato da Síndrome de Asperger. São Paulo: Fontenele Publicações, 2019.

ARAÚJO, Raianny Kelly Nascimento. Vilãs ressentidas ou heroínas improváveis? O ethos da mulher com deficiência em telenovelas brasileiras. 2017. 154 f. Dissertação (Dissertação em Educação Contemporânea) - Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2017.

DINIZ, Débora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FIGUEIRA, Emílio. As Pessoas com Deficiência na História do Brasil: Uma trajetória de silêncio e gritos! Rio de Janeiro: Wak Editora, 2021.

FRANÇA, T.H. Modelo Social da Deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Revista Lutas Sociais. vol. 17, n. 31, pp. 59-73, jul./dez. 2013.

GAIATO, M.; TEXEIRA, G. O reizinho autista: guia para lidar com comportamentos difíceis. São Paulo: nVersos, 2018.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Trad. Mathias Lambert. São Paulo: Ed. LTC, 1981.

LANNA JÚNIOR, Mário Cléber Martins (Comp.). História do Movimento Político das Pessoas com Deficiência no Brasil. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos. Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2010.

MELO, Thanyson Dornelas de. O modelo médico e sua importância para a inclusão social da pessoa com deficiência no Brasil. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 04, ed. 07, vol. 12, pp. 169-179, Jul. de 2019.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Trad. de Pedrinho Guareschi. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

RIBAS, João Batista Cintra. O que são pessoas deficientes. 6. Ed. São Paulo: Brasiliense, 2003.

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 2006

SOUSA, Mauricio. Magali: Ao assoprar a velinha. São Paulo: Editora Mauricio de Sousa, n. 03, maio, 2021.

SOUSA, Mauricio. Turma da Mônica: Como criar um bebê dragão. São Paulo: Editora Mauricio de Sousa, n. 09, novembro, 2021.

SOUSA, Mauricio. Turma da Mônica: Uma foto do limoeiro. São Paulo: Editora Mauricio de Sousa, n. 01, março, 2021.

TRAMONTE, Rodrigo. Humor azul: o lado engraçado do autismo. Florianópolis: Editora do Autor, 2015.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 14ª ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.

Published

2023-06-18

How to Cite

DA SILVA, R. M.; DE OLIVEIRA, S. A. . The (no) inclusion of children with disabilities in the Limoeiro Neighborhood: reflections on the characters Luca and André in Turma da Mônica comic books. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 260–277, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i1.16453. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/16453. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS