THROUGH ENCOUNTERS

Profane listening intertwined by primary school teachers in Salvador/Ba in a pandemic context

Authors

Abstract

The field of teacher’s continuing education was the main interest of the extension, research and training project which originated this article. It is well known that the teacher in their continuing education is incessantly looking for ways to reinvent itself, create, and give new meaning to their practices based on demands socially constituted and desires that moves them. However, there are numerous training proposals that do not give the necessary emphasis to the working conditions faced by teachers and neglect the complex formative character of the contemporary teaching practices. Therefore, it is worth reflecting on the real possibilities of being and forming teachers in the current context. It was from this issue that we defined our extension object, research and training, contributions of profane listening in the resignification of teacher malaise, and we defined that we were going to invite elementary education teachers from the city of Salvador-Ba to be research subjects.

The initial problem can be stated this way: How profane listening, in teachers education, can contribute to resignifications of teacher malaise? The general objective was to identify and understand the contributions of profane listening to subjective elaborations of the practice and resignification of teacher malaise. The methodology was designed from the qualitative approach and the adoption of ethno-research-training and collaborative research as investigation methods. The detailing of the technical dimension that guided the operation of the research project was a collective and collaborative construction carried out with the teachers involved. It was used as data construction mechanisms the reflective diary; the conversation circle and the playful studio, for opening spaces for the use of artistic languages ​​that sensitize the participants to share experiences and listening.

We carried out a research involved with our own teaching practice, investigating our fears and impasses, the impasses of school and the education field, identifying malaises, building training and research tools, and (trans)forming us collectively. We surpass the participation of elementary education teachers as mere objects of study and/or content recipients. The proposed extension research-training was built by the mobilization of each one of the participants, who produced, authorized themselves, starred in the experiences shared between us, and constituted a formative research community mediated by networked digital technologies.

Keywords: teacher education; teacher malaise; listening; profanation.     

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Moema Ferreira Soares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Possui graduação em Psicologia, com formação de psicólogo, pela Universidade Federal da Bahia, especializações em Psicopedagogia e Saúde Coletiva. É mestra em Educação, pela Universidade do Estado da Bahia, e doutora em Educação, pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, com livro publicado intitulado DEMANDA DO DESEJO NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR. Professora efetiva do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA), pesquisadora do Grupo de Pesquisa TransFormAção, da mesma instituição, e do Formacce em Aberto, da FACED/UFBA. Temas de pesquisa/interesse: formação de professor e prática docente; processos formativos, saberes e subjetividades contemporâneas. Possui experiências nas áreas: Psicologia Organizacional, Psicologia da Aprendizagem e do Desenvolvimento, Educação a distância.

Tereza Cristina de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Possui graduação em Curso de Ciências Sociais, pela Universidade Federal da Bahia (1985), Mestrado em Educação, pela Universidade Federal da Bahia (1999) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2006). Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA). Tem experiência na área de Educação Superior, atuando principalmente na graduação e pós-graduação. Ministra as disciplinas curriculares: pesquisa social; pesquisa em educação; Trabalho de Conclusão de Curso (TCC); Projeto de Intervenção; Iniciação Científica. Na área de pesquisa tem experiência em pesquisa qualitativa, mista e quantitativa. Temas de interesse e atuação investigativa: infância e educação/escola; processos simbólicos na educação, cidade e cultura, formação de professores. Atua em diversas bancas de mestrado, doutorado, especialização e graduação. Atualmente integra o grupo de pesquisa TransFormAção, voltado para a pesquisa e formação de professores, uma parceria entre o IFBA/Campus Salvador e a UNEB/campus salvador.

Leonardo Rangel dos Reis, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Pós-Doutor em Cotidianos, Redes Educativas e Processos Culturais pelo ProPEd/UERJ. Licenciado em Ciências Sociais, Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor e pesquisador do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFBA). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT/IFBA). Associado ao Mestrado Profissional em Educação (MPED/UFBA). Participa de projetos nas áreas dos processos formativos, currículo, educação, cuidado e cotidianos, junto aos Grupos de Pesquisa: Currículo e Formação, FORMACCE (PPGE/FACED/UFBA); Redes Educativas, fluxos culturais e trabalho docente: o caso do cinema, suas imagens e sons (ProPEd/UERJ); e TransFormAção (IFBA). Possui experiências nas áreas: Sociologia da Educação, Teoria Social, Etnografia da Educação e Educação Profissional.

Published

2022-01-14

How to Cite

Soares, M. F., de Oliveira, T. C., & dos Reis, L. R. . (2022). THROUGH ENCOUNTERS: Profane listening intertwined by primary school teachers in Salvador/Ba in a pandemic context. Scientia: Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 93–112. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/scientia/article/view/13066