TO BE BEAUTIFUL IS TO BE YOU: PROJECT ON FEMALE EMPOWERMENT IN SCHOOLS

Authors

Keywords:

Education, Race, Gender

Abstract

Introduction: The article is an experience report that was built from the Project entitled “Being beautiful is being you: Project on female empowerment in schools” in which two coordinators spent time with young students, in weekly meetings, in the school environment. The project was developed between 2017 and 2023, in three municipal schools in Belo Horizonte, in the Pampulha region. In each school, the Project took place for approximately 1 to 2 years. Objective: To guarantee quality social education, based on ethnic-racial and gender relations, and the empowerment of groups of students. To achieve this, we use interactional and dialogical approaches in line with anti-racist and anti-sexist education that prioritizes sensitivity, affection and female empowerment. Method: We used interpersonal, intrapersonal and systematic meetings and debates, which took place weekly between a group of students, aged between 6 and 14, and the pedagogical coordinators. Results: We were able to see that in addition to the initial objective, there was autonomy for the students in thinking and acting, criticality, engagement and citizenship. For the pedagogical coordinators, there was professional growth and learning. Conclusion: We realized the potential of the project in and for female empowerment, valuing self-esteem and building a quality social education.

 

Keywords: Education; Race; Gender.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Reis de Sousa Prata, Professora na Rede Municipal de Belo Horizonte - Brasil

Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. 

Helaine Santos Leal, Professora na Rede Municipal de Belo Horizonte - Brasil

Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

References

Assis, D. N. C. (2019). Interseccionalidades. Salvador: UFBA.

Bairros, L. (1995). Nossos feminismos revisitados. Revista Estudos Feministas, 3, 458-463. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16462.

Belo Horizonte. Secretaria de Educação. (2015). Diretrizes da Educação para as Relações de Gênero da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Secretaria Municipal de Educação.

Brasil. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. (2015). Década Internacional dos Afrodescendentes. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/igualdade-etnico-racial/acoes-e-programas-de-gestoes-anteriores/decada-internacional-dos-afrodescendentes. Acesso em: 09.10.2023

Guimarães, A. M., Reis, L. A., Oliveira, A. S. de, & Oliveira Santana Lopes, A. (2023). Perfil Epidemiológico de Idosos acometidos pela COVID–19. Saúde Coletiva (Barueri), 13(86), 12681-12688. http:// https://revistasaudecoletiva.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/2894.

Gomes, N. L. (2006). Identidades e Corporeidades Negras. Reflexões sobre uma experiência de formação de professores(as) para a diversidade étnico-racial. Belo Horizonte: Autêntica.

Hooks, B. (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes.

Magalhães, S. (2011). Afetar e sensibilizar na educação: uma proposta transdisciplinar. Linhas Críticas, 17(32), 163-181.

Ribeiro, D. (2019). Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras.

Rinaldi, C. (2016). A pedagogia da escuta: a perspectiva da escuta em Reggio Emília. In: Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (Orgs.). As cem linguagens da criança (p. 235-247). Porto Alegre: Penso.

Rocha, R. M. de C. (2012). Almanaque pedagógico afro-brasileiro (3ª ed.). Belo Horizonte: Mazza Edições.

Rossini, R. E. (2006). Ensino e educação com igualdade de gênero na infância e na adolescência: Guia prático para educadores e educadoras. São Paulo: USP.

Silva, A. B. (2022). Pertencimento racial e primeira infância: relato de experiências sobre a valorização da cultura afro-brasileira através de atividades lúdicas. Revista de Educação Infantil, 10(2), 123-145.

Tolentino, L. (2018). Outra Educação é Possível: Feminismo, Antirracismo e Inclusão em Sala de Aula. Belo Horizonte: Mazza Edições.

UFMG. Universidade Federal de Minas Gerais. Espaço do Conhecimento. (s.d.). Tecnologia ancestral africana: Símbolos Adinkra. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais. Disponível em: https://www.ufmg.br/espacodoconhecimento/tecnologia-ancestral-africana-simbolos-adinkra/

Published

2023-12-27

How to Cite

Prata, C. R. de S., & Leal, H. S. (2023). TO BE BEAUTIFUL IS TO BE YOU: PROJECT ON FEMALE EMPOWERMENT IN SCHOOLS. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 4, e18935. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/18935

Issue

Section

Dossiê Temático PROCESSOS FORMATIVOS EM SAÚDE E EDUCAÇÃO: POSSIBILIDADES PARA CONSTITUIÇÃO DE PRÁTICAS DE CUIDADO CONTRACOLONIAIS