A STUDY ON THE INTERACTIVE DISCURSIVE PROCESS OF THE TEACHER/STUDENT RELATIONSHIP IN THE 'SE LIGA IN ENEM PARAÍBA' VIRTUAL PROGRAM

Authors

Keywords:

interaction, virtual teaching,

Abstract

This article aims to present a segment of an ongoing master's research conducted by the Graduate Program in Language and Teaching at the Federal University of Campina Grande (PPGLE/UFCG), Paraíba, Brazil. The research investigates the interactive discursive process of the teacher/student relationship in the virtual program "Se Liga no Enem Paraíba," focusing on the following question: What are the impacts generated in virtual Portuguese language classes when the teacher engages in a dialogical relationship with students in the "Se Liga no Enem Paraíba" program? In this context, guided by Bakhtin's Circle ideas, the research's contextualization is initially provided. Subsequently, the methodological approach used for data collection and a brief analytical sample are explained. Preliminary results indicate that exploring interactions across different communication channels within the mentioned program reveals how teaching and learning in the public education system are currently unfolding in the virtual environment. This suggests the need for further investigation in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Áquila Sartori Mesquita Rocha, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Mestranda no Programa de Pós-Graduação de Linguagem e Ensino, da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Eliete Correia dos Santos, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Doutora em Linguística pela Universidade Federal da Paraiba com Pós-doutorado em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é professora da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

References

BAKHTIN, Mikhail Mikháilovitch. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 17 fev. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: ME; SEB; CNE, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 27 mar. 2023.

CLOT, Yves. Trabalho e poder de agir. Tradução de Guilherme de Freitas, Marlene Vianna. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2. ed.; 2. reimpr. São Paulo: Contexto, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOOGLE. Ensino e aprendizagem mais integrados. Google for Education, Mountain View, CA, c2023. Disponível em: https://edu.google.com/intl/ALL_br/workspace-for-education/classroom/. Acesso em: 28 mar. 2023.

KENSKI, Moreira Vani. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, v. 4, n. 10, set.-dez., p. 1-10, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189118047005. Acesso em: 25 jan. 2022.

LEMOV, Doug. Ensinando na sala de aula on-line: sobrevivendo e sendo eficaz no novo normal. Tradução de Sandra Maria Mallmann da Rosa; revisão técnica de Thuinie Daros. Porto Alegre: Penso, 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Uma Linguística Aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA

LOPES, Luiz Paulo da. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola , 2006.

OLIVEIRA, Maria Bernadete Fernandes de. Linguagem e Alteridade nos escritos do Círculo de Bakhtin. Eutomia, Recife, v. 21, n. 1, p. 169-184, jul. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/view/237079. Acesso em: 27 out. 2022.

PARAÍBA. Se Liga no Enem PB. Governo da Paraíba, João Pessoa, c2020. Disponível em: https://paraiba.pb.gov.br/diretas/secretaria-da-educacao-e-da-ciencia-e-tecnologia/programas/se-liga-no-enem-pb. Acesso em: 4 out. 2021.

PARAÍBA fica em 1º lugar no Brasil no Índice de Educação à Distância, segundo a FGV. G1 Paraíba, [S.l], 18 fev. 2021a. Sessão: Notícia. Disponível em: https://g1.globo.com/pb/paraiba/noticia/2021/02/18/paraiba-fica-em-1o-lugar-no-brasil-no-indice-de-educacao-a-distancia-segundo-a-fgv.ghtml. Acesso em: 4 out. 2021.

PARAÍBA. Decreto no 41.632, de 20 de setembro de 2021. Dispõe sobre o Programa de Fomento ao Ensino Superior da Rede Estadual da Paraíba – Se Liga no Enem Paraíba. Diário Oficial do Estado da Paraíba, João Pessoa, n. 17.457, p. 2-3, 21 set. 2021b.

PARAÍBA. Decreto no 42.795, de 12 de agosto de 2022. Transforma a EEEM PROFESSORA ÚRSULA LIANZA em ESCOLA REFERÊNCIA EM ENSINO HÍBRIDO DA PARAÍBA, PROFESSORA ÚRSULA LIANZA, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado da Paraíba, João Pessoa, n. 17.677, p. 1-2, 13 ago. 2022.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikoláievitch. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2023-10-26

How to Cite

Rocha, Áquila S. M., & Santos, E. C. dos. (2023). A STUDY ON THE INTERACTIVE DISCURSIVE PROCESS OF THE TEACHER/STUDENT RELATIONSHIP IN THE ’SE LIGA IN ENEM PARAÍBA’ VIRTUAL PROGRAM. Diálogos E Diversidade, 3, e18356. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/18356

Issue

Section

Dossiê temático: Formação Docente & Educomunicação