Between the training of chemical educators and life stories

parallels in the trajectory of teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p83

Keywords:

Teaching training, Chemistry teaching, Life stories

Abstract

The encounter with the teaching profession happens along the journey as a student. The paths that follow are very peculiar to the experiences of each teacher, as they are intertwined with the choices and events of life stories. The objective of this work was to correlate events in the life trajectory of a student and, later, of a teacher, with the scenario described in the literature on the characteristics of Chemistry teaching and teacher training. This autobiographical, descriptive, qualitative study was the result of a record of the author's master's dissertation. To this end, the events were experienced by stages of life, from student experiences, passing through training during graduation, post-graduation and as teaching activities. Throughout the text, there were similarities between the situations described and elements observed by authors who deal with the training of Chemistry teachers. In addition, the analyzed elements showed resistance to changes in the scenario of teacher education over the years, a factor that influences the maintenance of the vicious circle of deficiencies in teacher education and, consequently, in student learning. It is concluded that the sharing of experiences through autobiographical studies contributes to reflections on the scenario of training Chemistry teachers, as well as to facilitate the identification of other teachers, who perhaps have experienced something similar.

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Author Biographies

Nairley Cardoso Sá Firmino, Centro Universitário INTA - UNINTA

Doutora e Mestra em Biotecnologia, Mestra em Ensino e Licenciada em Química. Coordenadora do Polo UAB de Sobral da Seduc - CE, professora e membro do NDE do Curso de Bacharelado em Odontologia do Centro Universitário INTA - UNINTA.

Elcimar Simão Martins, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Pós-Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará. Especialista em Ensino de Literatura Brasileira pela Universidade Estadual do Ceará e em Gestão Escolar pela Universidade Federal do Ceará. Licenciado em Letras com Habilitação nas Línguas Portuguesa e Espanhola e suas respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Ceará. Pedagogo pela Universidade Metodista de São Paulo. Professor Adjunto C da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), com lotação no Instituto de Ciências Exatas e da Natureza (ICEN). Professor Permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS/UNILAB), Vice Coordenador do Mestrado Profissional em Ensino e Formação Docente (PPGEF UNILAB-IFCE) e professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Coordenador Institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID/UNILAB). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Diversidade e Docência (EDDocência). Membro dos Grupos de Pesquisas sobre Formação do Educador (GEPEFE/USP) e Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB/UECE).

Diego Farias Firmino, Coordenadoria Estadual de Formação Docente e Educação a Distância

Mestre em Biotecnologia, Especialista em Ensino de Química e Licenciado em Química. Atua como Assistente Técnico da Secretaria de Educação do Ceará, por meio da Coordenadoria Estadual de Formação Docente e Educação a Distância.

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Published

2024-03-05

How to Cite

FIRMINO, N. C. S.; MARTINS, E. S.; FIRMINO, D. F. Between the training of chemical educators and life stories: parallels in the trajectory of teacher training. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 2, p. 83–103, 2024. DOI: 10.30620/pdi.v13n2.p83. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p83. Acesso em: 15 may. 2024.