Digital literary reading

new ways of conceiving literacy in school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p61

Keywords:

Reading, Literacy, Tale, School, Technology

Abstract

This article aims to discuss new ways of conceiving the teaching of reading from the perspective of literary literacy in the virtual environment, presenting an intervention proposal that considered the limits and complexities of digital readers regarding the appropriation of cybernetic language. Having action research as its main base (THIOLLENT, 2002), fieldwork allowed students from a public school in São Cristóvão/SE to experience a reading experience based on Cosson’s literary literacy through analysis and contact with short stories, great classics of popular literature of oral tradition. The theoretical foundation used is also based on the theoretical contributions postulated by Xavier (2013), highlighting the challenges faced by schools in the face of hypertextualized learning; by Coscarelli; Novais (2010) when we point out the complexity of processing by readers of reading in the digital environment; by Rojo (2012) and Freitas (2011) about multiliteracies end digital literacy. Thus, in an attempt to combine technology with teaching reading, taking the basic premises as a guideline, the ConteConto App was created, a tool used on smartphones, with the Android operating system that enables distance learning. Based on experience with the application in online reading workshops, a digital literary notebook was created with the aim of helping educators work with short stories. This analysis makes it possible to reflect on teaching reading practices in light of the advent of cyberculture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Pereira de Oliveira, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Sergipe.

Jeane de Cássia Nascimento Santos, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Profa. Dra. do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Sergipe.

References

BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura – A formação do leitor: alternativas metodológicas. 2ª ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018.

CANDIDO, Antonio. Direitos Humanos e literatura. In: A.C.R. Fester (Org.) Direitos humanos E… Cjp / Ed. Brasiliense, 1989.

COSCARELLI, Carla Viana; NOVAIS, Ana Eliza. Leitura: um processo cada vez mais complexo. Letras de hoje, Porto Alegre, v. 45, n. 3, p. 35-42, 2010.

COSCARELLI, Carla Viana. Tecnologias para aprender. Or. Carla Viana Coscarelli. 1.ed, São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

CERIGATTO, M. P. , & CASARIN, H. de C. S. (2015). Novos leitores, novas habilidades de leitura e significação: desafios para a media e information literacy. Informação & Sociedade: Estudos, 25(1), 052. Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/039. Acesso em 3 de janeiro de 2023.

FREITAS, Maria Teresa. Letramento digital e formação de professores. Educ. rev. [online], v. 26, n. 3, p. 335-352. 2011.

WILSON, Carolyn et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: Unesco, UFMT, 2013.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed., 6ª. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2016.

ROJO, Roxane; Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-32. Disponível em: https://www.academia.edu/35255109/Multiletramentos_na_escola. Acesso em: 01 de setembro de 2023.

ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gèrard; REZENDE, Neide Luzia (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

XAVIER, Antonio Carlos. Educação, tecnologia e inovação: o desafio da aprendizagem hipertextualizada na escola contemporânea. Revista Contexto Linguístico, v. 7, p. 42-61, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/6004. Acesso em: 10 maio 2019.

Published

2024-03-05

How to Cite

OLIVEIRA, D. P. de; SANTOS, J. de C. N. Digital literary reading: new ways of conceiving literacy in school. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 2, p. 61–81, 2024. DOI: 10.30620/pdi.v13n2.p61. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p61. Acesso em: 15 may. 2024.