Scientific culture on digital social networks

a model on the influence of democratization of scientific knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p173

Keywords:

Digital Social Networks, Scientific Knowledge, Scientific Culture, Science Popularization, Modeling and Simulation

Abstract

When we come to understand the importance of promoting scientific culture in society as a movement for evolution and stimulation of the breaking down of socio-cultural and educational barriers we question ourselves regarding the vehicles that can be adopted to bring scientific productions closer to all social classes in a more equal, democratic and popular way, which leads us to digital social networks, important means of communication in the technological scenario we are currently experiencing. In this sense, we can conjecture that adopting these networks as vehicles for scientific dissemination can be a relevant strategy considering their multiple user attraction and accessibility resources. However, one of the challenges concerns the idea of ​​how to measure indexes of science popularization from the use of digital social networks in values ​​that allow estimating an acquired coefficient of scientific culture. Given this problem, we present a set of conceptual and mathematical-computational models that together made it possible to prove what was thought about the potential of digital social networks as efficient means of scientific dissemination and democratization, ratifying the premise that all individuals, regardless of their educational background, can evolve scientifically when appropriate mechanisms are adopted for their cognitive stimulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Roberto de Araújo Fontoura, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Prof. Dr. da Universidade do Estado da Bahia, professor permanente do Mestrado em Modelagem e Simulação de Biossistemas (PPGMSB), pela Universidade do Estado da Bahia.

Matheus Ganem de Almeida Couto Lima, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestre pelo Mestrado em Modelagem e Simulação de Biossistemas (PPGMSB), pela Universidade do Estado da Bahia.

Gleison Fernandes da Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestrando do Mestrado em Modelagem e Simulação de Biossistemas (PPGMSB), pela Universidade do Estado da Bahia.

References

BRITO, Dirceu dos Santos; ALMEIDA, Lourde Maria Werle de. O conceito de função em situações de modelagem matemática. Zetetike, v. 13, n. 1, p. 63-86, 2005.

BUENO, S. Minidicionário da língua portuguesa. FTS. São Paulo. 2000.

BUENO, Wilson Costa. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. 1esp, p. 1-12, 2010.

CALDAS, Graça. Divulgação científica e relações de poder. Informação & Informação, v. 15, n. 1esp, p. 31-42, 2010.

CALÓ, Lilian. Indexação: passo a passo. In: Curso de editoração científica, 21, Seminário satélite para editores plenos, 7. ed. 2013, São Paulo. Disponível em: https://www.abecbrasil.org.br/novo/eventos/xxi_curso/palestras/quinta/liliancalo.pdf. Acesso em: 13 out. 2021.

CIRIBELI, João Paulo; PAIVA, Victor Hugo Pereira. Redes e mídias sociais na internet: realidades e perspectivas de um mundo conectado. Revista Mediação, 2011.

DE SOUSA COSTA, Marcilio José; LOPES, Sonia Aguiar. A cultura científica na sociedade em midiatização. Anais de Resumos Expandidos do Seminário Internacional de Pesquisas em Midiatização e Processos Sociais, v. 1, n. 2, 2019.

DIAS, C. C.; DIAS, R. G.; ANNA, J. S. Potencialidade das redes sociais e de recursos imagéticos para a divulgação científica em periódicos da área de ciência da informação. BIBLOS – Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, v. 34, n. 1, p. 109-126, 2020. DOI: 10.14295/biblos.v34i1.11241. Acesso em: 13 out. 2021.

HADDAD, Fernando. Educação para induzir e democratizar o conhecimento científico. Inclusão Social, v. 1, n. 1, p. 10-11, 2005.

JAPIASSU, H. e Marcondes. Pequeno dicionário de filosofia. São Paulo: Jorge Zahar, (1989).

PRÍNCIPE, Eloisa. Comunicação científica e redes sociais. In: ALBAGLI, Sarita (Org.). Fronteiras da Ciência da Informação. IBrasília: IBICT, 2013. p. 196-216.

VOGT, Carlos; CERQUEIRA, Nereide; KANASHIRO, Marta. Divulgação e cultura científica. ComCiência, n. 100, p. 0-0, 2008.

VOGT, Carlos; MORALES, Ana Paula. Espiral, Cultura e Cultura Científica. ComCiência, 2017. Disponível em: https://www.comciencia.br/espiral-cultura-e-cultura-cientifica. Acesso em: 14 out. 2021.

VOLPATO, Bruno. Ranking: as redes sociais mais utilizadas no Brasil e no mundo em 2022, com insights e materiais. Disponível em: https://resultadosdigitais.com.br/marketing/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil. Acesso em: 01 jun. 2022.

Published

2024-03-05

How to Cite

SANTANA, E. N. de; FONTOURA, J. R. de A.; LIMA, M. G. de A. C.; SILVA, G. F. da. Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 2, p. 173–192, 2024. DOI: 10.30620/pdi.v13n2.p173. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173. Acesso em: 16 may. 2024.