Mediation of reading from suspense short stories by Lygia Fagundes Telles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p137

Keywords:

Literary reading, Suspense stories, Violence against women, Lygia Fagundes Telles

Abstract

This article proposes a mediation of literary reading with suspense stories by Lygia Fagundes Telles. In the first phase, mediation is organized based on the perspective of “subjective reading”, by Annie Rouxel (2018), which proposes valuing the reader’s spontaneity; in the second, we highlight the clues in the text for the construction of an interpretation, taking into account observations by Umberto Eco (2011); already in the final phase of the reading session, we started to explore identity issues, considering the “cultural model of reading”, by Carlos Gomes (2012). In addition to these strategies, we followed the procedures suggested by Rildo Cosson regarding shared readings (2020). The mediation process broadened the horizon of expectations of the participants, promoting a debate on the different forms of female oppression still present in our society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Araújo Almeida Santana, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Prof. da Educação Básica da Rede Estadual da Bahia. Mestre em Letras pelo Profletras – Unidade de Itabaiana (UFS).

Carlos Magno Gomes, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Prof. Titular de Literatura da Universidade Federal de Sergipe. Pesquisador CNPq. Doutor em Literatura pela UnB em 2004.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017.

COSSON, Rildo. Leitura cumulativa como letramento literário. Revista Entreletras, Araguaína, v. 11, n. 2, set./dez. 2020a.

COSSON, Rildo. Literatura Compartilhada: Uma prática de letramento literário. Revista Interdisciplinar, São Cristóvão, UFS, v. 33. p. 13-29. 2020b.

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Formação do leitor na educação infantil: Leiturando as fábulas. Revista Interdisciplinar, São Cristóvão, UFS, v. 31, jan.-jun., p. 43-57, 2019.

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Experiências leitoras de uma leitura literária subjetiva. Revista Interdisciplinar, São Cristóvão, UFS, v. 35, p. 121-139, 2021.

ECO, Umberto. O leitor modelo. In: Leitor in fábula. São Paulo: Perspectiva, 2011, p. 34-49.

ECO, Umberto. Interpretação e Superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

GOMES, Carlos Magno. O modelo cultural de leitura. Nonada: Letras em Revista, v. 1, n. 18, p. 167-183, 2012.

GOMES, Carlos Magno. Os espectros do feminicídio em Lygia Fagundes Telles. Revista Araticum. Programa de Pós-graduação em Letras/Estudos Literários da Unimontes. v.19, n.1, 2019.

DE JESUS, Joseneide Santos de; GOMES, Carlos Magno Prática de letramento poético de canções femininas. Pontos de Interrogação Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 10, n. 1, p. 83-103, 2020.

PRAXEDES, Maria Fernandes de Andrade. Cemitério, formigas e caçada: leitura com suspense em Lygia Fagundes Telles. – Campina Grande, 2010. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino) – Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Humanidades.

REZENDE, Neide Luzia de. Leitores em diferentes tempos: A recepção do conto felicidade clandestina, de Clarice Lispector. Interdisciplinar, São Cristóvão, UFS, v. 35, p. 41-56, 2021.

ROUXEL, Annie. Práticas de leitura: quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor? Cadernos de pesquisa, v. 42, n.145, p. 272-283, 2012.

ROUXEL, Annie. Ensino da literatura: Experiência estética e formação do leitor. In: ALVES, José Hélder Pinheiro et al. (Org.). Memórias da Borborema 4: Discutindo a literatura e seu ensino. Campina Grande: Abralic, 2014.

ROUXEL, Annie. Ousar ler a partir de si: desafios epistemológicos, éticos e didáticos da leitura subjetiva. Revista Brasileira de Literatura Comparada, n. 35, 2018.

TELLES, Lygia Fagundes. Os Contos. São Paulo: Companhia das Letra, 2018.

Published

2024-03-05

How to Cite

SANTANA, R. A. A.; GOMES, C. M. Mediation of reading from suspense short stories by Lygia Fagundes Telles. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 2, p. 137–155, 2024. DOI: 10.30620/pdi.v13n2.p137. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p137. Acesso em: 14 may. 2024.